Volá sa Všeobecný hospodársky záujem (VHZ) a ministerstvo na základe toho prikazuje Slovenským elektrárňam vyrábať elektrinu z domáceho uhlia. Na Slovensku majú na uhlie monopol Hornonitrianske bane, ktoré si podľa výročnej správy pri jeho „povinnom“ predaji uplatňujú štedrú 57% maržu. V rámci VHZ následne ministerstvo prikáže takúto elektrinu distribučným spoločnostiam distribuovať a dodávateľom predávať. Pre nich, ako aj pre SE, znamená VHZ buď stratu, alebo nulu.
Slovenský bermudský trojuholník má aj dno, a to je celé z alobalu. Kauzu bývalého poslanca SMERu, však polícia minulý týždeň odmietla vyšetriť, a tak sa už zrejme nikdy nedozvieme, kde peniaze kryté alobalom vlastne končili. Ich zneužitie sa tak v tomto prípade netrestá.
Aj z tohto dôvodu sme sa v SaS rozhodli na ďalšiu schôdzu NRSR predložiť návrh zákona, ktorý sme pracovne nazvali „antialobalový“. Jeho cieľom je sprehľadniť a sprísniť zákon o energetike. Vydávanie VHZ by malo byť podmienené analýzou, ktorá je síce potrebná už aj dnes, avšak novela jasne definuje čo a ako často má byť hodnotené. VHZ tiež bude možné vydať najviac na 3 roky, pričom už existujúcim skončí platnosť k 31. decembru 2017.
Taktiež pokiaľ predmetom VHZ je výroba elektriny z domáceho uhlia, potom by ÚRSO mal vykonávať aj reguláciu ceny samotnej suroviny. Práve náklady na uhlie sú totiž najvyššou položkou v rámci regulovanej ceny elektriny z neho vyrobenej. Na túto momentálne ÚRSO nemá žiaden dosah a spôsob jej stanovenia je predmetom alobalového, pardon obchodného tajomstva.
Novelou ale určite nechceme zatvoriť Hornonitrianske bane, ako je nám často vyčítané. Napokon, ani jedno vydané VHZ sa o nich nijako nezmieňuje. Pokiaľ by sme analýzou zistili, že výroba elektriny z domáceho uhlia nie je vo všeobecnom hospodárskom záujme, nijako nebudeme brániť tomu, aby bane fungovali naďalej a ponúkali svoje uhlie na voľnom trhu. Tak ako ponúka každý iný podnik svoje produkty.
Predaj uhlia Hornonitrianskymi baňami na voľnom trhu dnes ale dosahuje iba asi 3% z ich produkcie. Otázne je preto, čo s prezamestnanými baníkmi, pokiaľ by poklesla ťažba. Riešenie sa nachádza iba 70 km južnejšie od Prievidze. Pri Nitre vyrastá taktiež štedro dotovaný výrobný areál automobilky Landrover Jaguár, ktorý bude potrebovať šikovných a pracovitých ľudí ako soľ. Posilnenie a dobudovanie dopravnej infraštruktúry na hornej Nitre by tak bolo omnoho účelnejším využitím miliónov, ktoré nateraz hádžeme do pece v Nováckej elektrárni.
Ako som už spomenul na úvod, špás pod skratkou VHZ nás všetkých, ktorí platíme za elektrinu vychádza na približne 100 miliónov eur ročne. Táto suma má podľa výpočtov ministerstva každoročne stúpať, hoci výroba elektriny bude klesať. Pokiaľ neprejde nami predkladaná novela, súčasné rozhodnutia vo VHZ sú podpísané až do roku 2030. Celkovo by nás všetkých teda takto vyrobená elektrina stála ešte asi 1,5 miliardy eur. Sme naozaj takí bohatí, aby sme si kupovali samé drahé veci? Ktoré navyše vôbec nepotrebujeme!