Zmeny si vyžaduje v prvom rade Školský zákon, ktorý bude akceptovať a zohľadňovať nové vízie systému edukácie. Vo vertikále obsahovej zložke vyučovania je potrebné sa zamerať na novú filozofiu a to v zmysle skutočných kognitívnych, afektívnych a psychomotorických potrieb žiakov, teda toho, čo budúce generácie pre život naozaj potrebujú. K tomu je však potrebná aj zmena v metodikách, aby sa vyučovalo jednak tradične, ale i moderne, aby sa rozvíjala tvorivosť, kritické myslenie, samostatnosť, ale tiež verbálny prejav žiakov.
Jednou z najžiadanejších zmien je financovanie školstva a to zásadným kontinuálnym navyšovaním, aby sociálna pozícia a status učiteľa nebol spoločensky potláčaný a podceňovaný. Upraviť je však potrebné zásadne aj riadenie v školstve do jednokoľajového systému.
Áno, školstvo ako také potrebuje mnoho zásadných zmien, je však potrebné zdôrazniť to, že takáto reforma si vyžaduje čas, vyžaduje si súlad naprieč celým politickým spektrom, súlad s odbormi a vyžaduje si participáciu odbornej učiteľskej society, ktorá je kľúčovou pre efektívnu zmenu.
Je preto potrebné a priam nutné regulovať vášne a svoje schopnosti, praktické skúsenosti, odbornosť a tvorivého ducha vymedziť pre cieľ, ktorým je nové, moderné, reformované a harmonické školstvo, veda a výskum.
(Autor je poslanec NR SR za SNS.)