Aby som len nehanil, nájdu sa aj pozitívne vízie. Bohužiaľ, druhým dychom, v inej časti program zase plány v úplnom protiklade s nimi. Napríklad? Vláda na jednej strane hovorí o vypracovaní dopravného generelu a analýz intenzity dopravy, ktoré budú podkladom pre rozhodovanie o budúcich investíciách do rozvoja infraštruktúry a zároveň presne špecifikuje, ktoré diaľnice a rýchlocesty chce stavať.
Alebo druhý príklad. V PVV si prečítame, že vláda podpíše model PPP pre obchvat Bratislavy a dodnes sme sa nedozvedeli ako dopadlo vyhodnotenie tohoto projektu komisiou, ktorú si vytvoril sám minister.
Ako pozitívnu by som mohol hodnotiť snahu dostať čo najviac dopravy z ciest na železnice a tomu prispôsobovať aj budovanie záchytných odstavných plôch v železničných uzloch, ale to sme takmer v závere pozitívnych bodov celého PVV.
Nová vláda chce bojovať s čiernymi stavbami tak, že zjednoduší stavebné konanie. Uvidíme. Vláda Roberta Fica už v minulosti “zjednodušovala” podnikateľské prostredie tým, že ho ešte viac komplikovala. Tak veľmi neverím ani týmto sľubom.
Nakoniec, dokazuje to aj snaha novej vlády pomôcť selektívne tým, čo podnikajú v cestovnom ruchu. Zaplatia to ako vždy, ostatní podnikatelia.
A v čom sú hlavné negatíva spomenuté v úvode?
Vláda FICO III. sa chystá posilniť už tak silné monopolné postavenie štátneho železničného prepravcu, ZSSK, ktorý dnes zabezpečuje 97% celej osobnej železničnej dopravy SR (keď berieme do úvahy štátom objednané služby). Chce vrátiť stratové IC vlaky späť na železnice a plánuje zriadiť ďalších štátnych dopravcov (letecký a lodný), čoho výsledkom budú, ako minulosť potvrdzuje, len ďalšie štátne dotácie a samozrejme, štátne nominácie na riadiace funkcie v týchto podnikoch.
Snaha koordinovať štátnu železničnú dopravu a regionálnu autobusovú dopravu, ktorú si objednáva VÚC je chvályhodná a nevyhnutná pre racionálne využitie dopravných kapacít a infraštruktúry. Vytvárať ale na to ďalší úrad, ktorý oficiálne nazveme “dopravnou autoritou” je cesta ďalšieho zvyšovania štátneho aparátu a štátnych výdavkov.
Zákon o významných investíciach nepatrí medzi najvydarenejšie. A vláda ide pokračovať formou tzv “investičnej výnimky”. Už dnes pri výstavbe závodu Jaguar v Nitre sa potvrdzuje, že každý takýto zásah do stavebnej legislatívy je zlý a neprimerane posilňuje štátne záujmy pred mestami a ľudmi, žijúcich v nich.
A dalo by sa pokračovať. Rozvoj cyklodopravy ostáva naďalej ponechaný len na prostriedky z eurofondov, zato ciele, ktoré si nova vláda dala vo výstavbe diaľnic sú nadmieru ambiciózne. Ako som v úvode napísal, na jednej strane chce táto vláda robiť generel a tváriť sa, že odteraz budeme stavať už len úseky, po ktorých je reálny dopyt, ale na druhej strane chce plniť politické sľuby koaličných strán, ktoré chcú potiahnuť diaľnice všade tam, kde majú svoju voličskú základňu.
Nedá mi pri tejto príležitosti nespomenúť iniciatívu Inštitútu finančnej politiky, “Lepšia hodnota za verejné peniaze”, ktorej cieľom je hodnotiť každý investičný projekt tak, aby preukázal, aké hodnoty dostaneme za investované peniaze. Plán má byť venovať najväčšiu pozornosť sektoru zdravotníctva, dopravy a IT sektoru. A podľa toho sa potom rozhodovať. Ak by sa tento ambiciózny plán naplnil, nemuseli by sme každé 4 roky meniť stratégie rozvoja dopravy podľa toho, ako sa politici rozhodnú, ktorej skupine voličov ulahodia.
Už len dúfam, že minister Kažimír túto víziu naplní a zabráni vlastným kolegom vo vláde zadĺžiť ďalšie generácie na dlhé obdobie dopredu – PPP projektami, ktoré možno nikto nepotrebuje.
Čo dodať na záver.
Vládny program v časti DOPRAVA vykazuje silné zásahy štátu, posilňovanie existujúcich monopolov a zadlžovanie štátu schvaľovaním ďalších PPP projektov. Takéto PVV nemôžem v žiadnom prípade podporiť. V NRSR budem preto hlasovať PROTI.