Politická strana PRIAMA DEMOKRACIA plne podporuje štrajk učiteľov a ich požiadavky adresované vláde Slovenskej republiky. Túto aktivitu však PRIAMA DEMOKRACIA vníma komplexne, nie iba ako tlak na oprávnené zvýšenie finančného ohodnotenia práce učiteľov, ale predovšetkým ako požiadavky na systémové riešenie problematiky školstva ako celku. Vo svojom volebnom programe pre nastávajúce parlamentné voľby má PRIAMA DEMOKRACIA zakomponované školstvo ako integrálnu súčasť celkového systému výchovy a vzdelávania, do ktorého patrí aj kultúra, veda a šport.
Súčasný stav školstva odráža dlhodobý nezáujem politikov o rozvoj rezortu, resp. rozvoj rezortu podriaďujú záujmom iných sfér, kde dominuje biznis a finančný zisk. Je potrebné vychádzať z faktu, že každá vyspelá krajina považuje systém výchovy a vzdelávania za dôležitú súčasť života spoločnosti, ktorá zodpovedá za hodnotu a kvalitu jednotlivcov.
Kľúčovú rolu vo výchove a vzdelávaní hrá rodina. Predškolské zariadenia a školy v tom fungujú ako zmysluplný doplnok. Nič nie je pre našu budúcnosť dôležitejšie, ako výchova a vzdelanie našich detí. Za výchovu a vzdelanie svojich detí sú v prvom rade zodpovední rodičia. Štát im musí pomáhať pri plnení tejto úlohy vytváraním k tomu potrebných materiálnych a legislatívnych podmienok. Vzdelávanie detí musí byť všetkým prístupné, nezávislé na rodinných pomeroch a musia spĺňať princípy inkluzívneho vzdelávania, vrátane možnosti poskytnúť základné vzdelanie deťom priamo v rodinách.
Rozsah stredného školstva a jeho odborné zameranie musí vychádzať z objektívnych celospoločenských požiadaviek formulovaných konkrétnymi inštitúciami, zodpovednými za chod a rozvoj jednotlivých sfér štátu a spoločnosti. Dlhodobé, ale pružné plánovanie je preto nevyhnutnosťou.
Chceme vysoko kvalitný vysokoškolský systém, ktorý by študentom poskytol primerané možnosti, starostlivosť a podporu. Je tiež potrebné umožniť návrat k osvedčeným formám štátnych skúšok a udeľovania diplomov. Doslova inflačné rozširovanie vysokoškolských inštitúcií, vrátane udeľovania titulov, ide na úkor celkovej kvality vzdelávania.
Ústavné právo na bezplatné vzdelanie musí byť zaručené pre základné vzdelanie a pre získanie jedného úplného stredoškolského a jedného úplného vysokoškolského vzdelania, v štandardných časoch, bez ohľadu na vek študenta. Absolvovanie štúdia na ďalších stredných či vysokých školách môže byť spoplatnené.
Vedeckú činnosť, kultúru a šport považujeme za integrálnu súčasť celkového vzdelávacieho a výchovného procesu ako uceleného systému, preto nepodporujeme rezortné rozdeľovanie týchto sfér..
Pre napĺňanie týchto princípov v súčasnosti, treba vyzdvihnúť spoločenské postavenie povolania učiteľa, s príslušným dôstojným hmotným ocenením. Platy učiteľov ako štátnych zamestnancov treba naviazať na priemerný plat v národnom hospodárstve. Nástupný plat učiteľa bude presahovať výšku tohto priemerného platu.
Z hľadiska ochrany učiteľov treba ľudí vykonávajúcich toto povolanie zaradiť do skupiny “chránených osôb” so zvýšenou právnou ochranou.
Zavedením nového sociálneho systému na princípe nepodmieneného základného príjmu a primeraným hmotným ocenením práce učiteľov sa umožní každému zvoliť si čas odchodu do dôchodku podľa vlastného rozhodnutia. Do tej doby budeme presadzovať zaradenie učiteľského povolania medzi rizikové, s možnosťou uzákonenia nižšieho veku pre odchod do dôchodku.
Financovanie škôl bude priamočiare, bez medzičlánkov, s poskytovaním 100% prostriedkov priamo školám, zo zdrojov rezortu školstva. Kým nebude zavedený nový daňový systém vo forme jedinej dane, budeme presadzovať daňovú úľavu pre potenciálnych sponzorov, podporujúcich aktivity v školstve, vede, kultúre a v športe.
Školským radám s účasťou rodičov žiakov vrátime kompetenciu voliť a odvolávať riaditeľov základných škôl a odňať tieto kompetencie zriaďovateľom. Je to v súlade so zásadou, že za výchovu a vzdelanie svojich detí sú v prvom rade zodpovední rodičia.
Štúdium na stredných odborných školách a na vysokých školách považujeme za výberové, podmienené absolvovaním prijímacích pohovorov, s následným výberom najlepších adeptov podľa vopred stanovených kritérií.
Vzhľadom na zlý stav v školstve treba vykonať audit kvality škôl nezávislou organizáciou z prostredia mimo rezortu školstva a zriaďovateľa. Na základe auditu budú zrušené či vyradené nadbytočné školy.
Kultúrnu a umeleckú činnosť, ktorá je reprezentatívna z hľadiska charakteristiky Slovenska, z hľadiska zachovania kultúrnej histórie, ako aj z hľadiska moderných trendov v tejto oblasti, chceme povýšiť na profesionálnu úroveň zriaďovaním profesionálnych telies, financovaných z verejných prostriedkov.
Ing. Gabriel Karácsony, v.r., prezident strany PRIAMA DEMOKRACIA