Tieto peniaze boli investované na zlepšenie dopravy na Slovensku a ľudia vďaka nim cestujú rýchlejšie, bezpečnejšie aj pohodlnejšie. Programové obdobie 2007-2013 sa pre ministerstvo dopravy končí 31. decembra 2015 a aktuálne čerpanie na úrovni 98% prakticky garantuje využitie všetkých peňazí v tomto operačnom programe.
Bez konkrétnych výsledkov by však finančné výsledky boli len čísla bez výpovednej hodnoty. Za Operačným program Doprava zostávajú hmatateľné výstupy:
- 130 km diaľnic a rýchlostných ciest
- 600 km nových a zmodernizovaných ciest I. triedy
- 80 km zmodernizovaných železničných tratí
- 61 nových regionálnych vlakov a desiatky zmodernizovaných vozňov a rušňov
- 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach
- 120 nových trolejbusov v Bratislave
- zmodernizované električkové trate v Bratislave a Košiciach
- výstavba električkovej trate do Petržalky cez Starý most v Bratislave
„Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším diaľničným tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na česko-poľské hranice. Nesmiem zabudnúť na projekty železničnej a mestskej dopravy. Najväčšie slovenské mestá obnovili vozový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane električkovej trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
Z hľadiska výstavby boli projekty OPD v decembri ukončené a zároveň sa plynulo pokračuje v čerpaní peňazí z nového operačného programu. Operačný program Integrovaná Infraštruktúra sa už prakticky implementuje, a to vďaka fázovaným projektom. Vybrané a z hľadiska výstavby časovo náročné úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré neboli ukončené v programovom období 2007-2013, boli v rámci fázovania rozdelené na dve časti. Ide o šesť projektov diaľnic a rýchlostných ciest: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, D1 Hubová – Ivachnová, D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, D3 Svrčinovec – Skalité a R2 Zvolen východ – Pstruša) a 10 fázovaných menších projektov modernizácie ciest I. triedy.
Čerpanie financií v OPD je k 31.12.2015 na úrovni 98,11%, čo znamená, že tento operačný program je na pomyselnej prvej priečke v čerpaní v rámci všetkých operačných programov na Slovensku. Ministerstvo dopravy predpokladá plné, stopercentné vyčerpanie peňazí začiatkom roka 2016, kedy sa ešte zúčtujú zálohy a predfinancovanie.
„Chcel by som sa poďakovať všetkým partnerom zapojeným do implementácie Operačného programu Doprava. Mám na mysli našich prijímateľov, odbornú verejnosť, verejnú správu a samosprávu. Plné využitie európskych peňazí by však nebolo možné bez silnej a pravidelnej spolupráce s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli, zastúpenia EK v Bratislave a technických expertov EK JASPERS,“ povedal ďalej minister J. Počiatek. Ako dodal, „rekordné čerpanie eurofondov prispelo k rastu ekonomiky a potiahlo dopredu sektor stavebníctva. Toto je tiež jeden z faktorov európskych investícií, ktorý chceme udržať i v budúcich rokoch s novým Operačným programom Integrovaná Infraštruktúra. Vďaka fázovaným projektom, ale aj nášmu zameraniu na kvalitnú prípravu projektov, budeme plynulo pokračovať v zlepšovaní dopravy na Slovensku“.
Príklady úspešných projektov OPD:
Úseky na D1: Sverepec – Vrtižer, Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov II a II. úsek, Fričovce – Svinia, D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov, Nové vlaky I. a II., modernizácia úsekov železničnej trate Nové Mesto nad Váhom- Púchov R1 Žarnovica- Šášovské Podhradie, nákup električiek v Bratislave (45) a Košiciach (33), nákup trolejbusov v Bratislave (120), nosný systém MHD v Bratislave, úsek Šafárikovo námestie – Bosákova ul.
Čo sa postaví vďaka Operačnému projektu Integrovaná Infraštruktúra?
- modernizácia železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá a Dolný Hričov – Žilina,
- modernizácia vybraných úsekov železničnej trate v úseku Žilina – Košice,
- výstavba D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (2. fázy),
- výstavba D3 Svrčinovec – Skalité a Žilina Strážov – Žilina Brodno (2. fázy)
- výstavba D1 Prešov, západ – Prešov, juh,
- výstavba D1 Budimír – Bidovce,
- výstavba vybraných úsekov D3 a R2,
- výstavba obchvatov miest, modernizácia ciest I. triedy,
- nákup nových vlakových súprav (elektrické a diesel-motorové),
- nákup nových prostriedkov pre veľké aglomerácie pre prevádzku MHD,
- budovanie integrovaných dopravných systémov vo verejnej osobnej doprave,
- modernizácia prístavu v Bratislave,
- realizácia projektov na zvýšenie pokrytia Slovenska širokopásmovým internetom,
- pokračovanie budovania eGovernment cloudu,
- projekty modernizácie verejnej správy IKT prostriedkami a ďalšie.
OPII a jeho hlavné očakávané výstupy:
- 115 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,
- 300 kilometrov nových a zmodernizovaných ciest I. triedy,
- 110 kilometrov zmodernizovaných železničných tratí,
- 35 nových vlakových súprav,
- obnova električkových tratí v Bratislave a Košiciach,
- 78 nových vozidiel MHD a vybudovanie ôsmich (8) terminálov osobnej dopravy,
- zmodernizovaný verejný prístav v Bratislave,
- pokrytie všetkých domácností širokopásmovým pripojením s rýchlosťou minimálne 30 Mbit/s.