Sedlák (TIP): Minianalýza Prešovského kraja – z pohľadu vodiča

0
TIP (Autor: TIP)

Prečo iba minianalýza? Prečo sa nevenovať širšej oblasti problému? Širší pohľad na problém neumožňuje jednoduchým spôsobom popísať to, s čím sa dennodenne stretávajú vodiči počas cesty autom z okresného mesta Humenné do krajského mesta Prešov. Neumožnilo by vám to spoznať pocity vodičov a precítiť s nimi, ako si to ,,užívajú“ na ceste číslo 74 a číslo 18, na ktorú sa napája cesta európskeho významu E 371 z Poľska.

Čo teda s nekvalitnou cestnou infraštruktúrou? Z akej ponuky si majú vodiči vybrať? Vodiči z Humenného si nemajú z čoho vybrať. Možno, že iba ak medzi zlým a horším variantom. Malá analýza cestovania autom v časti Prešovského kraja vám umožní uvedomiť si, že počas celého ponovembrového obdobia žiadna z vlád nemala skutočný záujem na rozvoji kvalitnej cestnej infraštruktúry v tomto regióne. Myslíte si to isté? Veľká škoda, že sa nezačala diaľničná sieť stavať z východu na západ. Už by bola dávno hotová.

Cesta autom z okresného mesta Humenné do krajského mesta Prešov a späť

Vzdialenosť medzi mestami je 75 km. Ak by bol z Humenného do Prešova vybudovaný diaľničný privádzač, cestovali by sme pohodlne a bezpečne, pravdepodobne 35 minút. A ako je to dnes? Cesta je nebezpečná, preplnená kamiónmi. Na tejto trase nie sú vybudované obchvaty miest, ktoré by spĺňali moderné štandardy, žiadny cestný tunel (Ten by bolo veľmi potrebné vybudovať pod vrchom Petič). Trasa z Humenného do Prešova cez Vranov nad Topľou (pri dodržiavaní dopravných predpisov), trvá o jednu hodinu dlhšie, ako by trvala po diaľničnom privádzači. Cestujete 1 hodinu 35 minút, a to ste sa dostali iba do Prešova. Presun v Prešove na miesto výkonu práce je ďalších 0,20 hod.

A koľko trpezlivosti potrebujú vodiči, ktorí potrebujú prejsť mestom Prešov v smere na Levoču, na Starú Ľubovňu alebo do Košíc. Samozrejme, že strácajú v zápchach po Prešove drahocenný čas. Neexistencia vytvorenia zeleného koridoru na bezpečný a rýchly prejazd mestom Prešov, nedostatočne vybudované križovatky v meste tiež spôsobujú nemalé zdržanie. Ak sa vám dnes podarí prejsť týmto mestom za pol hodinu, môžete si gratulovať.

Keď si presun autom rozanalyzujeme, zistíme, že len na ceste z Humenného do Prešova a späť sme neproduktívne strávili 3 hodiny a 50 minút. Čiže skoro polovičku 8-hodinového pracovného času. Som zvedavý, ako na súdny výrok zo Španielska (platiaci pre celú EÚ), zareagujú zamestnávatelia. Španielsky súd rozhodol, že do pracovného času sa pracovníkom, ktorí nemajú určené trvalé miesto pracoviska, započítava aj čas strávený na ceste do miesta určenia a aj z miesta určenia výkonu práce. Čo myslíte, aká bude reakcia zamestnávateľa? Radšej zamestnanca nepošle na prácu do vzdialeného mesta, ale na zákazku uzatvorí zmluvu s miestnou firmou. A zamestnanca radšej prepustí. Aj na tomto malom príklade vidíte, ako je dôležité mať dobre vybudovanú cestnú infraštruktúru. Aj ona má veľmi dôležitý vplyv na zamestnanosť.

Stále sa opakuje tá istá pesnička. Bez kvalitnej cestnej infraštruktúry nebudú prichádzať do ,,chudobných regiónov“ noví investori, kvôli nedostatku pracovných príležitostí sú mladí ľudia nútení odchádzať za prácou do zahraničia. Skúsme to zmeniť. Žiadajme od vlády urýchlené dobudovanie cestnej infraštruktúry na území Prešovského kraja. Nebojte sa vyjadriť svoj názor. Informujte nás o svojich názoroch a predstavách.

- Reklama -