Je načase, aby politici brali vážne zásadné zmeny bezpečnostného prostredia. Zmeny spôsobené nielen súčasnou výraznou migráciou utečencov do Európy, ale aj vznikom a pretrvávaním najnovších ozbrojených konfliktov, ktoré majú potenciál prerásť hranice štátov, v ktorých sa odohrávajú. Poučme sa z toho a predíďme dôsledkom ľahostajnosti našich politikov k obrane štátu.
Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť vážnej krízovej situácii, je prejaviť rázne odhodlanie štátu brániť svoje územie a oprávnené záujmy jeho obyvateľov pred vonkajšími, ale aj vnútornými hrozbami. V tejto súvislosti je investovanie do obrany a bezpečnosti jasným dôkazom tohto odhodlania. Vychádzajúc z preambuly Ústavy SR sú politici povinní svojim konaním zabezpečiť občanom štátu ich základné ústavné práva, a to právo na slobodný život, rozvoj duchovnej kultúry a hospodársku prosperitu. Tieto ústavné práva občanov však nie je možné zabezpečiť bez zaručenia bezpečnosti a obrany štátu. Samozrejme tu nejde o jednorazovú a krátkodobú záležitosť. Rozumné investície na dosiahnutie cieľov obrannej politiky si budú vyžadovať trvalé a dlhodobé úsilie, ktoré by malo byť podporené politickým konsenzom pri strategických rozhodnutiach o obrane štátu a kontinuitou realizácie úloh obrany štátu. Len v tom prípade je možné dosiahnuť hospodárnu, efektívnu a účinnú obranyschopnosť našej krajiny.
V zhoršenom bezpečnostnom prostredí, v ktorom sa nedá úplne vylúčiť ani riziko ohrozenia našich hraníc, je z hľadiska bezpečnostných a obranných garancií rozhodujúce naše členstvo v NATO. Rovnako je dôležitá schopnosť Slovenska rýchlo poskytovať sily do spojeneckých operácií na riešenie kríz všade tam, kde sa vyskytnú a to skôr, ako tieto prerastú do rozsiahleho ozbrojeného konfliktu. Investície do schopností, ktoré nám spoločne so spojencami umožnia riešiť a predchádzať takýmto krízam, sú určite lacnejšie ako investície do vedenia samotnej vojny a následnej povojnovej rekonštrukcie spoločnosti a infraštruktúry štátu.
Z tohto hľadiska je schopnosť našich ozbrojených síl čeliť krízovým situáciám na území štátu a nasaditeľnosť a udržateľnosť našich jednotiek do operácií mimo územia štátu kľúčovým kritériom ďalšieho rozvoja našich ozbrojených síl.
Slovensko je členským štátom NATO a schopnosť rýchlo nasadiť požadované sily v správnom čase a tam kde treba, bude najlepším príspevkom Slovenska nielen v rámci kolektívnej obrany a medzinárodného krízového manažmentu, ale aj najlepším príspevkom k zaručeniu ústavných práv našich občanov.
Rezort obrany by mal v tejto súvislosti informovať našich občanov nielen o úspešných cvičeniach spojeneckých vojsk ale aj o plnení politického cieľa dosiahnuť zvýšenie použiteľnosti síl.
Ivan Máčovský, vedúci pracovnej skupiny pre národnú obranu strany SIEŤ