Minister Počiatek: Vlakom po Slovensku

0
Ján Počiatek (Autor: SITA)

A množstvo obyvateľov Slovenska sa na svojej ceste za dovolenkou rozhodlo uprednostniť dopravu vlakom. Táto ekologická a hospodárna forma dopravy sa kvôli hustým spojom aj desiatkam nových regionálnych vlakov stáva čoraz komfortnejšou a v poslednom čase čoraz viac pripomína dopravu dvadsiateho prvého storočia podobne ako v krajinách na západ od našich hraníc.

Dobiehame skrytý investičný dlh

Len málo ľudí na Slovensku si uvedomuje, že investície do železníc sa dlhé roky zanedbávali. Nielen že sa pravidelne škrtali trate, kam vlaky chodia, a znižoval sa objem vlakových spojení, ktoré si štát od železníc objednával, ale dlhé roky sa neinvestovalo ani do vozňového parku.

Ak ste sa pred piatimi rokmi rozhodli cestovať po lokálnych trasách Slovenska, mali ste prakticky stopercentnú istotu, že pôjdete starým vlakom. Odvtedy sa veľa zmenilo. Vďaka európskym fondom, vlastným zdrojom aj príspevkom zo štátneho rozpočtu investovala štátna železničná spoločnosť do modernizácie vozňov a rušňov viac ako 361 miliónov eur.

Na východe už len pohodlne

Vďaka tomu bude do konca tohto roku jazdiť po Slovensku šesťdesiatjeden nových elektrických a dieselových ucelených súprav, rovnako pribudne štyridsať nových alebo zmodernizovaných vozňov. Už dnes sú trasy, napríklad na východe Slovenska medzi Bardejovom a Prešovom alebo Medzilaborcami a Humenným, kde jazdia výhradne nové vlakové súpravy. A do konca tohto roku bude približne polovica všetkých výkonov na železniciach obsluhovaná novými alebo modernizovanými vlakmi. Okrem nových vlakov modernizujeme železničné trate tak, aby boli rýchlejšie a bezpečnejšie, zavádzame vo vlakovej doprave vyššie štandardy kvality a už druhý rok za sebou zvyšujeme objem vlakov, čo pravidelne jazdia po slovenských koľajniciach.

Namiesto auta vlakom

Aj vďaka tomu dnes železnice čoraz viac ľudí začína považovať za plnohodnotnú alternatívu individuálnej doprave autom pri jazdení do práce alebo školy. Napĺňa sa tak stratégia nielen Slovenska, ale aj celej Európskej únie. Tá nás tlačí do toho, aby sme do koľajovej dopravy investovali z európskych približne rovnakú sumu, ako do výstavby diaľnic. Kto chodieva vlakom, bude určite súhlasiť, že sú to múdro investované peniaze.

- Reklama -