Sociálna poisťovňa rovnako určí živnostníkom a ďalším SZČO novú výšku odvodov, ktoré budú platiť od júla 2015. Údaje potrebné na tieto úkony je Sociálnej poisťovni povinné zaslať Finančné riaditeľstvo SR.
Tieto povinnosti si však Sociálna poisťovňa ani Finančné riaditeľstvo neplnia, respektíve nedodržiavajú termíny stanovené zákonom. Dôsledkom je zneisťovanie dotknutých samostatne zárobkovo činných osôb, ktoré nevedia, či sú, alebo nie sú poistené v Sociálnej poisťovni. Nevedia ani to v akej výške majú platiť poistné.
Zároveň dochádza k poškodzovaniu záujmu štátu, pretože ak samostatne zárobkovo činné osoby zaplatia poistné neskôr, spôsobí to výpadok príjmov štátu. Takýto stav potvrdzuje občanom, že štát „nefunguje“ – a v takýto štát nemôžu mať dôveru.
Priznanie Sociálnej poisťovne
Sociálna poisťovňa dňa 29.7.2015 zverejnila správu:
„Z dôvodu technických problémov Finančnej správy SR pri exporte údajov do Sociálnej poisťovne, Sociálna poisťovňa dočasne pozastavila zasielanie oznámení samostatne zárobkovo činným osobám (SZČO) o ich odvodovej povinnosti, ktorú majú od 1. júla 2015. Údaje, ktoré Sociálna poisťovňa potrebuje na výpočet odvodovej povinnosti živnostníkov, dostane v priebehu dnešného dňa.
Samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO) preto nemusia zaplatiť odvody do Sociálnej poisťovne v pôvodnom termíne 10. augusta 2015. Sociálna poisťovňa predlžuje termín ich splatnosti na 2. september 2015 tak, aby mali živnostníci dosť času pripraviť si platby. Toto rozhodnutie prijala Sociálna poisťovňa v snahe vyjsť v ústrety živnostníkom.“
Zhrnutie
1. Finančné riaditeľstvo SR malo Sociálnej poisťovni do 31. mája zaslať údaje z daňových priznaní SZČO podaných v riadnom termíne. Finančné riaditeľstvo tento termín nesplnilo a údaje zasiela postupne až v týchto dňoch.
2. Sociálna poisťovňa mala do 20. júla zaslať samostatne zárobkovo činným osobám informácie o vzniku povinného poistenia, o výške vymeriavacieho základu a o výške poistného.
Sociálna poisťovňa tieto informácie zasiela až v týchto dňoch a mnohí živnostníci a ďalšie samostatne zárobkovo činné osoby tak doteraz nevedia:
– ak doteraz neboli povinne poistení, či im povinné poistenie vzniklo od 1. júla,
– ak im pokračuje povinné poistenie alebo im vzniklo povinné poistenie, aká je výška ich vymeriavacieho základu a samotných odvodov od 1. júla,
– ak doteraz povinne poistení boli, či sú povinne poistení aj naďalej po 1. júli.
Veľkorysosť, ktorú prejavila Sociálna poisťovňa (viď správa SP z 29.7.2015) tým, že predĺžila termín splatnosti poistného za mesiac júl 2015 samostatne zárobkovo činným osobám zo zákonom daného 10. augusta až na 2. septembra si síce zaslúži ocenenie. Avšak tu sa znova ukazuje nekompetentnosť vedenia SP – na zmenu povinností poistencov daných zákonom (§ 143 ods. 1 zákona) Sociálna poisťovňa nie je oprávnená.
Informačný systém Finančnej správy je tunel
Celý priebeh udalostí dokazuje, že mnohomiliónové investície do nového informačného systému na Finančnej správe sú podvodom, tunelom a informačný systém Finančnej správy doteraz poriadne nefunguje. Hovorkyňa FS Patrícia Macíkova potvrdila, že údaje z daňových priznaní začala FS posielať do SP až od konca júna – pritom podľa zákona si túto povinnosť mala FS splniť už do konca mája.
Strana Sloboda a Solidarita navrhuje
Uvedené skutočnosti a porušenia zákona sú závažné, poškodzujú ľudí a súčasne samotnú Sociálnu poisťovňu (plnenie rozpočtu) a preto SaS navrhuje:
Aby minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter okamžite prerušil dovolenku, vrátil sa do práce a ako predseda dozornej rady Sociálnej poisťovne podľa § 123 ods. 11 zákona okamžite zvolal zasadnutie dozornej rady Sociálnej poisťovne.
Čo hovorí zákon o sociálnom poistení
Podľa § 226 ods. 1 písm. o) zákona, Sociálna poisťovňa je povinná písomne oznámiť samostatne zárobkovo činnej osobe vznik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia, vymeriavací základ na platenie poistného, výšku poistného na nemocenské poistenie, výšku poistného na starobné poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, výšku poistného na invalidné poistenie a výšku poistného do rezervného fondu solidarity, dátum splatnosti poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie a údaje týkajúce sa úhrady poistného a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, určených na základe údajov vedených v informačnom systéme Sociálnej poisťovne, a to do 20 dní od vzniku povinného poistenia (do 20. júla).
Podľa § 233 ods. 6 písm. a) zákona má Finančné riaditeľstvo SR povinnosť oznámiť Sociálnej poisťovni meno a priezvisko fyzickej osoby, rodné číslo, výšku príjmu alebo výnosu, výšku zaplateného poistného na povinné verejné zdravotné poistenie a výšku základu dane z príjmu z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti fyzickej osoby, ktorá na základe daňového priznania má príjem z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa osobitného predpisu alebo výnos súvisiaci s podnikaním a s inou samostatnou zárobkovou činnosťou, najneskôr do 31. mája kalendárneho roka alebo najneskôr do 5. októbra kalendárneho roka, ak fyzická osoba má predĺženú lehotu na podanie daňového priznania podľa osobitného predpisu.
Prečo je nový daňový systém zlý
Pri zavádzaní daňového informačného systému KONS dochádzalo k pomerne veľkej chybovosti. Riadiaci výbor pre koordináciu reformy daňovej a colnej správy vtedy vyhlásili, že daňový informačný systém SAP je drahé a komplikované riešenie. Zastavenie vývoja systému KONS neodporúčali.
Robert Fico a Peter Kažimír napriek tomu zrušili tento vývoj a začali zavádzať komplet nový systém – SAP. Okrem toho, že nedodržali termín zavedenia do prevádzky, tento bol určený mimoriadne nešťastne, pred spracovaním každoročných daňových priznaní. Ich spracúvanie sa skomplikovalo, natiahlo a nastal čistý chaos.
Tvrdíme, že je to čistý tunel, a dôvody sú jasné: SAP je päťkrát drahší systém ako KONS. Šef Finančnej správy František Imrecze v čase predaja šéfoval spoločnosti SAP. Subdodávateľmi sú firmy, za ktorými stoja páni Brhel, Miškovský a Počiatek.