Prichádza výsledok 20 rokov skúseností s hybridmi

0
Nová HondaHR-V e:HEV príde na náš trh koncom tohto roka. Foto: netcarshow.com

Spoločnosť Honda oznámila, že úplne nový model HR-V, ktorý sa začne v celej Európe predávať od konca roku 2021, bude vybavený výhradne pokrokovým hybridným pohonom e:HEV. Uvedením osvedčeného hnacieho ústrojenstva do kompaktného SUV sa v tejto vysoko konkurenčnej triede predstavila nová kombinácia účinnosti a výkonu.

Energie má dosť aj bez nabíjania

Pohonná jednotka e:HEV novej generácie modelu HR-V disponuje celkovým výkonom 96 kW (131 koní) spojeným s krútiacim momentom 253 Nm. Výsledkom je plynulé a pohodlné cestovanie nielen v meste, ale aj pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici. Jeho palivovo úsporný hybridný systém produkuje emisie CO2 od 122 g/km (WLTP) a spotrebu paliva 5,4L /100km (WLTP), a zároveň HR-V zrýchľuje z nuly na 100 km/h (62 mph) za 10,6 sekundy.

Úplne nové HR-V je najnovším modelom do rodiny e:HEV, ktorý sa spája s modelmi CR-V a Jazz a je k dispozícii iba s hybridným pohonom. Bez nutnosti pripájania a nabíjania je HR-V vhodný pre každú jazdnú situáciu. Kombinuje responzívny výkon a efektivitu elektrického vozidla s použiteľnosťou a flexibilitou tradičných automobilov na benzínový a naftový pohon.

Nízke emisie a responzívny výkon

Pokročilé hybridné pohonné ústrojenstvo e:HEV ponúka jedinečný plne hybridný zážitok, ktorý si získava uznanie v celej Európe kombináciou vysokého výkonu s vysokou úrovňou efektivity a kultivovanosti v reálnom svete. Systém sa skladá z dvoch kompaktných a výkonných elektromotorov, ktoré pracujú s 1,5-litrovým benzínovým motorom DOHC i-VTEC s Atkinsonovým cyklom, lítium-iónovou batériou a inovatívnou prevodovkou s pevným prevodom spojenou s inteligentnou riadiacou jednotkou.

Už teraz sa preukázalo, že pohonné ústrojenstvo e:HEV produkuje v rámci nového modelu Jazz najlepší pomer spotreby paliva a akcelerácie vo svojej triede. Jeho použitie v modeli HR-V využíva podobné usporiadanie pre rovnako pôsobivú účinnosť, pretože revízie interného spaľovania a IPU viedli k zvýšeniu krútiaceho momentu. Revidoval sa tiež počet batériových článkov, ktorý sa zvýšil z 48 na 60, aby sa zohľadnili väčšie rozmery modelu HR-V, a umožnilo sa väčšie ukladanie a nasadenie elektrickej energie v porovnaní s 80kW modelom Jazz. Napriek tejto väčšej veľkosti batériových článkov nebol vnútorný priestor narušený vďaka dômyselnému inžinierstvu akumulátora. Medzi ďalšie revízie hnacej sústavy patrí zníženie prevodového pomeru medzi elektromotorom a kolesami, aby sa modelu HR-V kumulatívne zlepšilo zrýchlenie a dynamický výkon.

Inteligentné systémy riadenia

Nové HR-V sa prakticky úplne odlišuje od terajšej generácie. Foto: netcarshow.com

To, čím sa systém e:HEV odlišuje, sú jeho tri režimy pohonu, ktoré sa plynulo prepínajú, aby sa zaistil optimálny výkon každého komponentu pri jazde v meste aj na diaľnici. Inteligentná elektronická riadiaca jednotka automaticky a neustále prepína medzi elektrickým pohonom, hybridným pohonom alebo motorovým pohonom v závislosti od toho, ktorý režim jazdy je v danej konkrétnej jazdnej situácii najhospodárnejší.

Pri jazde konštantnou vysokou rýchlosťou, napríklad po diaľnici, systém pracuje na pohon motora, čo je pre tento scenár najefektívnejšie. Ak je potrebné ďalšie zrýchlenie, napríklad pri predbiehaní, automobil prepne na hybridný pohon, aby dosiahol ďalšie zvýšenie výkonu. V prípade hybridného pohonu je možné navyše napájať generátor poháňaný benzínovým motorom, aby sa dobila batéria, čo v oblasti účinnosti ponúka ďalšie výhody.

Režimy jazdy

Športový režim „Sport“ je možné aktivovať pomocou voliča pohonu, čo umožňuje ešte ostrejšiu odozvu plynu, zatiaľ čo ekonomický režim „Econ“ upravuje systém klimatizácie a odozvy plynu s dôrazom na efektivitu spotreby paliva. Okrem normálneho režimu „Normal“, kde je auto najlepšie vyvážené medzi obidvoma svetmi, môžu vodiči prepínať medzi všetkými jazdnými režimami prepnutím prepínača. Pre lepší zážitok pripomínajúci elektromobil môže vodič zvoliť na prevodovke aj prevodový stupeň B. Ten ponúka voliteľné úrovne rekuperácie energie pri dobehu alebo brzdení. Úroveň rekuperácie energie a výsledná sila účinku spomalenia sa dajú v bežnom rozsahu D podstatne zvýšiť použitím pádiel za volantom. Prevod medzi týmito jazdnými režimami – vrátane štartovania motora s cieľom generovať elektrickú energiu – je pre cestujúcich takmer nepostrehnuteľný. Namiesto použitia konvenčného systému rozdelenia výkonu s planétovou prevodovkou, ktorý spôsobuje vysoké trenie, vytvára prevodovka s pevným prevodom oveľa menší odpor vďaka minimálnemu radeniu a pri jazde čisto na elektrický pohon nakoniec spotrebuje menej energie. Vďaka tomu dosahuje vysoko efektívny systém spoločnosti Honda väčší podiel času na akumulovaný elektrický pohon pri jazde v mestách ako iné dnes ponúkané hybridy.

Skúseností z Formuly 1

Vďaka technickým znalostiam svojho motoristického športového tímu inšpiroval Hybridný pohonný agregát Formule 1 od spoločnosti Honda technológiu hybridného systému e:HEV k dosiahnutiu bezkonkurenčnej úrovne energetickej účinnosti na ceste. Výsledkom je, že pohon e:HEV nového modelu HR-V ponúka mimoriadnu účinnosť a výkon v širokom rozsahu jazdných podmienok.

Hybridné dedičstvo

Pôvodná Honda Insight z roku 1999 ustanovila spoločnosť Honda ako svetového lídra v hybridných technológiách. Prvý hybridný model od ktoréhokoľvek výrobcu v Európe, ktorý sa začal predávať, predstavil systém značky Integrated Motor Assist (IMA), ktorý sa spoliehal hlavne na motor, a na zvýšenie akcelerácie a zníženie spotreby paliva vyžadoval v prípade potreby asistenciu elektromotora a rekuperáciu brzdnej energie. Spoločnosť Honda pokračovala vo vývoji svojej hybridnej technológie a pokrokový dvojmotorový systém e:HEV sa teraz používa v modeloch Jazz, CR-V, v úplne novom modeli HR-V a v nadchádzajúcej 11. generácii modelu Civic.

- Reklama -