Na využívanie elektronických služieb štátu je potrebný občiansky preukaz (OP) s aktivovaným čipom (eID). Od októbra 2016 ho osobám do 65 rokov vydávajú automaticky. Dôležité je uchovať si bezpečnostný osobný kód (BOK), ktorý sa zadáva pri podaní žiadosti o vydanie dokladu.
„Držitelia, ktorí v občianskom preukaze nemajú aktivovaný čip alebo prístupový BOK zabudli alebo zablokovali, môžu na oddelení dokladov požiadať o opätovnú aktiváciu, ktorá je bezplatná. Aktiváciu čipu v občianskom preukaze z bezpečnostných dôvodov nie je možné vykonať cez internet,” priblížilo tlačové oddelenie Ministerstva vnútra (MV) SR.
Žiadosť o vydanie elektronického OP je možné podať na ktoromkoľvek Okresnom riaditeľstve Policajného zboru. Pokiaľ si občan pri podaní žiadosti vyžiada čítačku čipových kariet, na oddelení dokladov mu ju bezplatne poskytnú. „Dodatočne však občanom čítačky neposkytujeme a ani ich nezasielame na adresu. Čítačky sú bežne dostupné v ktorejkoľvek sieti obchodov s elektronikou,” upozornilo ministerstvo.
Na aktivovaný elektronický občiansky preukaz možno nahrať certifikáty pre kvalifikovaný elektronický podpis využívaný pri elektronickej komunikácii s úradmi. Občania tak môžu spraviť online. Oddelenia dokladov vzhľadom na protipandemické opatrenia momentálne takéto služby neposkytujú.
V roku 2020 o certifikáty pre elektronický podpis požiadalo podľa MV SR takmer 110 000 osôb. „Záujem o vydanie certifikátov pre e-podpis minulý rok stúpal medzimesačne a v podstate kopíroval opatrenia vydávané v súvislosti s mimoriadnou situáciou,” priblížil rezort. Záujem bol o čosi nižší ako v roku 2019, no viac ľudí, až 57 percent záujemcov, využilo bezplatnú online službu namiesto osobnej návštevy.