Už rok žijeme celkom iný život – aj tí, ktorí neprerušili prácu, aj tí, čo zostali doma. Okrem každodenného spoločníka – rúška – si mnohí museli zvykať aj na novoty. Napríklad naučiť sa použivať platobnú kartu, objednať si tovar na internete, prípadne využívať donáškové služby.
Keďže väčšina obchodov okrem potravín a drogérie bola počas roka zatvorená, spotrebitelia sa zaujímali o tovar, ktorý im chýbal alebo po ňom túžili, hľadali na internete. Je dokázateľné, že pandémia zmenila nákupné správanie ľudí.
Niekoľkoročný “súboj” hotovostných a bezhotovostných platieb na Slovensku má podľa nej nového lídra. Elektronické platby za tovar a služby u nás vlani po prvýkrát v histórii predbehli tie hotovostné a pandémia má na tom “mimoriadny podiel”. Prísne obmedzenia “vyhnali” Slovákov z kamenných obchodov na internet a do rúk kuriérskym a donáškovým službám.
Ďalšiu analýzu k tejto problematike publikovala metodička stratégie platobných systémov Národnej banky Slovenska (NBS) Iveta Behúňová.
“Táto digitálna migrácia sa nezastaví ani po skončení pandémie,” predpokladá Behúňová. Presuny tak budú pokračovať, používanie platobných kariet bude rásť a rovnako bude rásť aj počet internetových obchodov.
Zavreté obchody, reštaurácie, obmedzenie pohybu a u niektorých aj strata zamestnania už v prvom polroku 2020 výrazne znížili výbery hotovosti z bankomatov. Zároveň sa znížila aj hodnota platieb, no menej výrazne než výbery. V druhej polovici roka prišli lockdowny a nastala výrazná zmena v správaní držiteľov kariet. Hodnota platieb kartou prevýšila výbery hotovosti, ktoré boli v minulosti vždy vyššie.
Možno za tým vidieť aj obavu o možnú nákazu obávaným vírusom prostredníctvom peňazí, keďže tie prechádzajú mnohými rukami, a podľa prvých informácií, sa na nich vúrus mohol držať aj niekoľko hodín.
V treťom štvrťroku, keď sa otvorili obchody, sa platby kartami, ako i výbery hotovosti podľa Behúňovej zvýšili, hotovosť stále nedosiahla úroveň ako pred pandémiou a je približne na rovnakej úrovni s platbami kartou. To môže podľa nej naznačovať zmenu v správaní ľudí, ich preferenciu platieb kartami pred hotovosťou. Túto zmenu správania potvrdil aj záver roka. “Posledný štvrťrok nám potvrdil, že preferencia bezhotovostného platenia je naozaj zmenou v správaní držiteľov kariet,” podčiarkla analytička.
Predaj spotrebného tovaru sa z kamenných obchodov presunul do digitálneho priestoru a rástol počet platieb kartou na internete (e-commerce) už v druhom štvrťroku minulého roka.
Podiel e-commerce sa zvýšil na všetkých platbách kartami na 11,4 percenta. V treťom štvrťroku, keď sa otvorili všetky obchody, sa podiel e-commerce transakcií na platbách kartami znížil na 8,9 percenta.
Toto dokazuje, že “nás lockdown naučil viac nakupovať na internete, ale ak máme možnosť, radi sa vraciame do kamenných obchodov. V poslednom štvrťroku podiel e-commerce transakcií opäť rástol až na 12,4 percenta zo všetkých platieb kartou,” potvrdzuje analytička Národnej banky Slovenska.
Pandémia a najmä neustále opakovanie a zdôrazňovanie hygienických a návykov a ochranných prostriedkov naučili ľudí opatrnosti. Aj pri platení preto viac uprednostňovali skôr bezkontaktnú platbu kartou ako hotovosť. “Zároveň sa viac presúvame do digitálneho priestoru, keďže viac nakupujeme na internete a viac platíme smart zariadeniami,” zhodnotila Behúňová.
To, či sa nastavený trend preferencie bezhotovostného platenia pred hotovosťou na slovenskom trhu udrží, nám ukáže tento rok. “Predpokladáme, že spomínané trendy budú pokračovať. Používanie kariet bude rásť aj popri zlepšujúcej sa situácii a bude sa viac presúvať do digitálneho priestoru a bezhotovosti.
“Ako dôsledok lockdownu a s tým súvisiacich možných rušení obchodných alebo reštauračných prevádzok, môže dôjsť k dočasnému zníženiu počtu POS-terminálov. Počet obchodníkov, ktorí podnikajú aj na internete, naopak porastie,” predpovedá analytička NBS Behúňová.