Školy nemôžu mať na starosti zabezpečenie komunitného testovania, odkazuje vláde prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková. Napriek tomu, že podľa nej už včera bolo neskoro na návrat všetkých detí do škôl, tak v prípade povinnosti zabezpečiť testovanie je na to druhý decembrový týždeň ťažko realizovateľný.
Zastupujete základné školy, kde je situácia špecifická v tom, že časť žiakov chodí do školy a druhá sa vzdeláva dištančne. Akú máte s týmto skúsenosť v praxi?
Určite je dobré, že žiaci I. stupňa zostali v škole a pokračujú vo vzdelávaní. Všetci, vrátane žiakov, máme už epidemiologické opatrenia vžité – dezinfikujem si ruky, meriame teploty, dodržiavame rôzne časové harmonogramy, máme prispôsobené zvonenia, nosíme rúška. Každá škola si pravidlá musí prispôsobiť svojim možnostiam. Keď druhý stupeň prešiel na dištančné vzdelávanie a online vyučovanie, každá školy musela prispôsobiť celý chod školy. Mnoho učiteľov učí aj na I. aj na II. stupni a tomu sa musí prispôsobiť rozvrh online vyučovania. Teraz sa pridali ešte skupiny žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktoré sa snažia školy zapojiť. Je to organizačne veľmi náročné. Navyše školy nemajú zamestnancom nazvyš. Normatív financovania škôl je napočítaný na počet žiakov v kombinácii s počtom hodín, ktoré sa učia na škole. Čiže nikoho navyše nemáme šancu pre nedostatok financií zamestnať.
Učitelia sa na online vyučovanie pripravujú dlho, musia si rozmyslieť hodinu, aby bola efektívna, pripravujú materiál, točia výukové videá, používajú vizualizér a podobne. Ich prístupy sú mnohokrát kreatívne. Na 30- až 40-minútovú online hodinu sa pripravujú často aj dve a viac hodín. A potom nasleduje kontrola odovzdaných zadaní a spätná väzba žiakom a to sú ďalšie hodiny. Úsilie, ktoré vynaložia je oveľa väčšie, ako výsledky vzdelávania.
Sú školy pripravené na obnovenie vyučovania pre všetky ročníky?
Školy pri nástupe žiakov do školy sa vrátia do podobnej situácie, v ktorej boli pred prerušením vyučovania. Všetko bude záležať od nastavenia a pravidiel, ktoré budeme musieť dodržiavať. Školy potrebujú čas na komunikáciu s rodičmi a so žiakmi, čas na dezinfekciu tried, kde majú žiaci nastúpiť a čas na organizačné nastavenie školy. Určite sú ale viac pripravené, ako na začiatku epidémie. Toľkokrát sme sa museli prispôsobiť z večera do rána, že už sme všetci predpripravení na rýchle riešenia. Nemal by to však byť štandard.
Kedy by sa mali deti vrátiť do škôl podľa vás?
Už včera bolo neskoro. Nechcem zľahčovať dôsledky ochorenia COVID19 na zdravie ľudí a ani epidémiu, ale treba si uvedomiť, že nákaza tak skoro neskončí a treba sa s ňou naučiť žiť. Všetci sme už z danej situácie unavení a ak to bude ešte trvať dlhšie, tak po skončení pandémiu, budeme liečiť psychické choroby. A aby tieto dôsledky neboli horšie, ako sú terajšie.
Problémom pre vás je úvaha, že deti druhého stupňa sa môžu vrátiť do škôl možno už od 7. decembra, no pre vás je problém zabezpečenie podmienky komunitného testovania. Máte problém aj s termínom nástupu? Boli by na taký školy pripravené?
Školy nemôžu mať na starosti zabezpečenie komunitného testovania. Škola je inštitúcia, ktorá zabezpečuje výchovu a vzdelávanie žiakov. Štát má iné inštitúcie na to, aby zabezpečovali testovanie populácie. Termín 7. decembra je veľmi blízko a doteraz nepadlo rozhodné slovo a teda čas na prípravu testovania žiakov sa kráti.
Ak by začal platiť návrh pána ministra školstva o vrátení sa k školskému semaforu a testovaniu školy len tam, kde je problém – s tým by sme školy vedeli otvoriť. Ale ak má byť podmienkou návratu žiakov do škôl testovanie, tak to potrebuje čas na prípravu.
Vaše združenie poslalo list premiérovi aj ministrovi školstva, kde im dávate konkrétne, praktické otázky so zabezpečením testovania, uplatniteľnosťou nariadenia pred žiakmi či rodičmi, nákladmi a podobne.
Do listu sme dali praktické otázky, ktoré je potrebné zodpovedať predtým, ako sa budú školy testovať. Pre nás je dôležité poznať odpoveď hlavne na to, kto zabezpečí testovanie? Školy to organizačne nemôžu zabezpečiť. Dnešné právne normy neumožňujú zakázať povinnú školskú dochádzku. Riaditeľ je práve človek, ktorý ju kontroluje a stráži jej dodržiavanie. Na základe akej právnej normy by mal zakázať dieťaťu plnenie povinnej školskej dochádzky? Ak toto nie je zodpovedané, tak nemôžme riaditeľom nejakým usmernením alebo odporúčaním prikázať, aby netestované deti do školy nepustili.
Dostali ste už reakciu na list?
Na list sme ešte odpoveď nedostali.
Informácie sa priebežne líšia, je možné, že prvé by išli do školy deti druhého stupňa v Bratislave. Je to správne?
Podľa mňa by sa malo postupovať regionálne. Tam, kde je situácia s ochorením na Covid-19 priaznivejšia, tam by sa mali otvárať školy. A je jedno, či je to Bratislava alebo iné mesto Slovenska. Žiaci základnej školy väčšinou bývajú blízko školy a teda aj ich mobilita nie je veľká. Preto minimálne žiaci II. stupňa základných škôl by sa mali vrátiť čo najskôr. Chápem, že nástup žiakov stredných škôl zvýši mobilitu obyvateľstva, lebo žiaci mnohokrát cestujú do škôl z iných miest a bývajú na internátoch.
A ak komunitné testovanie aj tak budete musieť zabezpečiť?
Školy samé organizačne komunitné a ani iné testovanie nedokážu zabezpečiť. Pokiaľ viem pán minister školstva predložil už dva návrhy a zatiaľ neprešli. Návrhy mal odkonzultované s viacerými stavovskými organizáciami v školstve a neboli zatiaľ prijaté. Asi môžeme dávať aj plán C,D,…, keď na druhej strane nebude vôľa na jeho prijatie.