Vymeškanie pre covid nebude nič výnimočné. Mnoho detí nechodí do školy počas celého roku, kontinuálne, tvrdí predseda NŠO Ľudovít Sebelédi

0
Predseda Nových školských odborov Ľudovít Sebelédi. Foto: TASR

Možnosť selektívneho uzavretia škôl je lepšia ako celoplošné reštrikcie, hodnotí pre ParlamentnéListy.sk krátko pred začiatkom nového školského roka prijaté opatrenia pre školy predseda Nových školských odborov, učiteľ Ľudovít Sebelédi. Obáva sa ďalšej vlny nákazy? Budú školy schopné zabezpečiť ochranné opatrenia?


O dva týždne sa začína nový školský rok. Aké pocity vo vás prevládajú?

Teším sa do práce.

A bez obáv či s pochybnosťami?

Bez obáv, určite budú dané pravidlá správania, ktoré bude nutné dodržať a tým pádom bude riziko relatívne malé.

Aká nálada je medzi vašimi kolegami? Tiež majú podobný prístup alebo je viac tých, ktorí majú predsa len väčšie obavy?

Sú takí, ktorí sa aj viac obávajú, ale sú aj takí, ktorí sa do školy vyslovene tešia. Učitelia sú široká a rôznorodá populácia, nedá sa očakávať, že sa budú všetci tešiť alebo sa budú báť. Je to ako v celej spoločnosti.

Dostali školy už upresnenia?

To neviem, momentálne čerpám dovolenku, ale nepredpokladám, že sa nový školský rok začne bez usmernení a opatrení. Niektoré sú už známe.

Čo si práve o nich, o týchto čerstvých opatreniach myslíte? O povinnosti nosiť rúška či o tom, že školy sa už v prípade problémov nebudú plošne zatvárať, ale budú sa riadiť semaforom fáz.

Myslím si, že to je dobrá vec, že školy sa nebudú zatvárať plošne. Ak sa v niektorej škole vyskytnú dva-tri prípady a v celom meste sú štyri školy, tak nie je dôvod zavrieť ostatné tri školy. Selektívne uzatváranie má svoj význam aj ekonomika musí ísť. Najmä pri základných a materských školách je dôležité, aby rodičia mohli ísť do práce.

Ani pri dvoch nakazených žiakoch nemusí dôjsť k uzavretiu celej školy. Fázy, v ktorých budú školy prijímať opatrenia, sú tri – zelená, oranžová a červená. Červená fáza znamená, že sa nákaza potvrdila u viac ako dvoch deťoch alebo u jedného učiteľa. V takej situácii škola prijme opatrenia – obmedzí počet žiakov v triedach, niektoré triedy zatvorí alebo prejde na vyučovanie na diaľku…  

Presne tak, takýto selektívny prístup má svoj význam, ako som povedal aj z pohľadu ekonomiky. Je výhodnejšie ako plošné uzavretie. Neviem si predstaviť, že by sa napríklad u nás v Leviciach vyskytli dva prípady a kraj by zavrel všetky školy. To sa mi zdá v momentálnej situácii už neekonomické.

A z pohľadu zachovania kvality vzdelávacieho procesu? “Neujdú” niektoré školy druhým, ktoré budú musieť prejsť na domácu výučbu?

Mnoho detí nechodí do školy počas celého roku, kontinuálne. Bývajú choré, nie sú výnimkou dvojtýždňové vymeškania. Keby ste sa spýtali na priemerný počet vymeškaných hodín na jedného žiaka, tak ten je vysoký, a nič sa nedeje. Ak žiak vymešká sto hodín, nie je to nič mimoriadne. Nie je to žiadna novinky, len sa to dodnes volalo chrípka, angína. Nemáme štatistiky, že pri covide to bude viac.

A sú školy reálne schopné tieto opatrenia zabezpečiť? 

Myslím si, že v tom nebude žiaden problém. Ľudia si už vážnosť situácie plne uvedomujú, sú síce jedinci, ktorí sa na vec pozerajú konšpiračne, že opatrenia nie je dôležité prijímať, ale verím, že situácie zvládneme. Pracujeme s deťmi, sú to mladí ľudia, ich organizmy vydržia, je to v podstate podobné ako pri iných ochoreniach. Pri prvej vlne prevládal strach a málo informácií, v tomto sa to dnes už zlepšilo. Musíme sa s covidom naučiť žiť. Treba tento rok vydržať a potom sa to stane súčasťou bežného života.

Školy však budú pod tlakom – nielen nariadení, ale aj rodičov či samotných pedagógov. Nepristúpia rovno k uzavretiu? Neobávate sa individuálnych prístupov a chápania situácie?

Súčasný minister má liberálne zmýšľanie a myslím si, že sa bude myslieť aj napríklad na pedagógov so slabšou imunitou, že budú mať možnosť sa rozhodnúť. Takíto učitelia však vždy vyučovali bežne aj pri iných ochoreniach, chrípkach a podobne. Žijeme s tým aj tí, ktorí majú slabšiu imunitu, či starší učitelia.

Branislav Gröhling, minister školstva. Foto: archív B. G.

Jarná fáza pandémie ukázala, že nie všetky školy sú pripravené na takúto situáciu.

Nikto nebol pripravený.

…a myslíte si, že teraz už budú školy či učitelia pripravenejší aj na takéto krízové riešenia, až po online vyučovanie?

Samozrejme, existuje mnoho webových portálov, ktoré s týmto počítajú, napríklad Zavretá škola, existujú mnohé náučné videá, ktoré umožňujú aj menej technicky zdatným učiteľom si doma naštudovať postupy, ako sa dajú používať aplikácie ako napríklad zoom, rôzne iné supporty.

Ideálne by bolo, keby to ministerstvo sumarizovalo aj s technickou podporou. Učitelia využívali svoje počítače, museli si zabezpečiť vlastné pripojenia, nie všetky oblasti majú rýchle pripojenie a podobne. Nemajú porovnateľné kapacity. A tu by sa žiadala finančná podpora.

Vo firmách je to tak, že zamestnávateľ poskytne počítač, zaplatí pripojenie. V školstve sa to tak ľahko nedá zabezpečiť, ale je tu priestor zabezpečiť to z európskych peňazí.

Pôsobíte tak, že sa vírusu neobávate. Budete sa pred nástupom žiakov pýtať, či neboli v závere prázdnin v zahraničí? Budete ako odborová organizácia usmerňovať svojich členov?

To je úloha ministerstva, aby vydalo manuál, ako majú školy postupovať. Ako odborári môžeme zamestnávateľa žiadať, aby bola napríklad zabezpečená dezinfekcia a podobne. A to sa musí do začiatku roka pripraviť.

- Reklama -