Mysleli si, že im to v tichosti prejde, potom sa trošku zľakli, hovorí o nákupe armádnych vozidiel Galko

0
Ľubomír Galko (Autor: TASR)
Vláda schválila dodávky bojových obrnených vozidiel (BOV) 8×8 a 4×4 za 1,2 miliardy eur. Materiál je utajený, ale je známe, že BOV majú byť vyvinuté na Slovensku. Máme na to podľa vás zbrojárske kapacity?
 
To dnes nikto nevie povedať, lebo ministerstvo obrany neurobilo kľúčový krok, ktorý malo urobiť  – nezistilo, aké kapacity slovenské zbrojárske firmy vlastne ponúkajú. Preto nie je jasné, aké veľké percento tejto výroby vlastne dokážu slovenské zbrojárske firmy v skutočnosti zabezpečiť. To je prvá vec.
 
Druhá vec je, že tie ministerstvom obrany spomínané takmer dve tretiny podielu slovenských firiem na výrobe nových BOV spochybňujem. Podľa toho, čo sme na brannobezpečnostnom výbore NR SR zistili, na rezorte obrany započítali do participácie slovenských firiem aj moduly, ktoré budú kúpené v zahraničí, dovezú sa na Slovensku, kde sa zmontujú. Započítali do tejto participácie aj kúpu hotových dielcov, a tak to predsa nemôžeme rátať.  
 
Čo z tých dielcov potrebných na zostavenie BOV by sa teda malo konkrétne vyvíjať alebo priamo vyrábať na Slovensku?
 
Celý dokument týkajúci sa projektu tohto obstarávania je utajený a ani my na brannobezpečnostnom výbore sme ho nevideli. Odmietajú nám ho ukázať, rovnako ako aj analýzu, na základe ktorej sa údajne rozhodovali.
 
Takže ani členovia brannobezpečnostného výboru NR SR, ktorého ste aj vy členom, nevedia detaily?
 
Prakticky všetky informácie dostávame len ústne a sú to takmer rovnaké informácie, aké má verejnosť z médií – občas možno niečo navyše, ale toho je veľmi málo. Je otázkou, čo to vlastne má byť za výskum a vývoj, keď už teraz v decembri chcú predstaviť prototyp vozidla 8×8. To znamená, že sa už teraz musí tento prototyp vyrábať niekde vo Fínsku a podľa informácií, ktoré lietajú v éteri, by mali do nových BOV dodávať len slovenskú vežu. Všetko ostatné by malo byť fínske. Takže to určite nie sú dve tretiny vývoja alebo výroby na Slovensku.
 
Čo je podľa vás dôvodom na utajovanie takéhoto veľkého tendra nákupu novej armádnej techniky? Ide tu o bezpečnosť alebo ako si to vysvetľujete?
 
Dôvodom môže byť len kšeft, nič iné, pretože v prvom rade tu nebol žiaden tender, medzinárodná súťaž. Riešenie bolo vybraté priamou zákazkou a my sa môžeme len domnievať, či nám rezort obrany hovorí pravdu, keď tvrdí, že rokoval s viacerými výrobcami a nechal si zaslať aj viac ponúk, pretože analýza, ktorá by mala tieto informácie údajne obsahovať, nie je zverejnená.
 
Utajované to môže byť len z toho dôvodu, že chcú tajiť, ktoré slovenské firmy do toho chcú a nechcú zapojiť, žiadna národná bezpečnosť utajovanie takéhoto materiálu nepredpokladá. Na internete si viete dnes bez problémov vyhľadať, akú techniku používajú britské, americké alebo nemecké vojenské vozidlá. Viete si dohľadať aj to, akým spôsobom bola modernizovaná strategická ruská ponorka. To znamená, že utajovať niečo takto u nás na Slovensku je úplne smiešne a ich úmysly sú úplne iné, než je národná bezpečnosť.  
 
Nie je ale viac ako miliarda eur dosť na to, aby sme nakúpili už hotové, nové, overené vozidlá?
 
Osobne si tiež myslím, že bolo lepšie kúpiť niečo hotové v medzinárodnom tendri, do ktorého sa dali dať podmienky takzvanej priemyselnej spolupráce slovenských lokálnych (národných) dodávateľov. To by však muselo dôjsť k postupu, o ktorom som hovoril, že najprv by zistili, aké kapacity vedia slovenské firmy poskytnúť, ale nie spôsobom, že firma kúpi vonku motor, prevodovku alebo podvozok, sem to dovezú a budú to tu len montovať.
 
Slovenskí dodávatelia by mohli poskytnúť konkrétne veci, ako napríklad servis alebo menšie diely. Medzi nimi sa mala urobiť súťaž a ich kapacity sa mali zapracovať do súťažných podmienok medzinárodného tendra, ako som už spomenul, ako takzvaná priemyselná spolupráca. Tak to robia Poliaci aj ďalšie krajiny a je to plne v súlade s európskou legislatívou. Dosiahlo by sa tým, že by sme mali kvalitné vozidlá a na niečom z nich by participoval aj slovenský obranný priemysel a zároveň by sme mali istotu, že dostaneme „hodnotu za peniaze“, teda najkvalitnejšie veci za najslušnejšie peniaze. Tým, že sa medzinárodný tender neurobil, o túto príležitosť prídeme.
 
Doteraz hovoríme zväčša o BOV 8×8, ale čo vozidlá 4×4?
 
V tomto prípade už idú robiť verejnú prezentáciu, pretože sa trošku zľakli. Vozidlá 8×8 obstarávali v tichosti, poza bučky v utajení, mysleli si, že im to v tichosti prejde a jednoducho to zadajú nejakej svojej spriaznenej firme, ktorá je vlastne len konštrukčnou kanceláriou. A tá si vyberie možno jednu, dve slovenské firmy, ktoré na tom budú profitovať. Toto sa im nepodarilo, pretože sa do toho obula opozícia a médiá.
 
Začala sa o vec zaujímať laická aj odborná verejnosť a z toho dôvodu idú na to v prípade BOV 4×4 trochu opatrnejšie. Idú robiť verejnú prezentáciu, takže to bude viac transparentné, ale ani tam to nebude čistá medzinárodná súťaž v tom pravom zmysle slova. Uvidíme, čo si pod tým procesom vlastne predstavujú. Sľúbili, že nás na prezentáciu ako členov výboru pozvú a pozvú aj médiá, tak uvidíme, či svoje slovo dodržia.
 
 
Predseda národnej rady a šéf SNS Andrej Danko nákup transportérov obhajoval s tým, že podľa neho ministerstvo obrany „urobilo veľmi dobrú prácu“ a „zabezpečilo maximálnu mieru toho, aby vozidlo bolo vyrábané čo najviac na Slovensku“. S týmto tvrdením zrejme nebudete súhlasiť.
 
Jeho argumenty sú nezmysel a v prvom rade sa nedajú overiť, keďže to celé utajili. Najprv hovorili, že 70 percent vozidla bude vyrobených u nás, takže peniaze v podstate zostanú na Slovensku. Keď som na výbore odhalil, že do toho rátajú aj dielce, ktoré sa tu len zmontujú, ale kúpia sa v zahraničí, tak o tom už dnes takto nehovoria.
 
Aj Danko už najnovšie hovoril iba o „čo najväčšom percente“, ale už nehádzal 70 percent, lebo to jednoducho nie je pravda. Táto jeho obhajoba je preto absolútne irelevantná, pretože by musel najprv odkryť všetky karty. Keby analýzu obstarávania nových BOV pre armádu zverejnili, tak by aj laická aj odborná verejnosť mohla diskutovať, či je participácia slovenského obranného priemyslu dostatočná aj o tom, či je primeraná cena. Dalo by sa to porovnať s inými podobnými vozidlami, ktoré používajú iné krajiny. Ale pokiaľ to robia v utajení, tak Dankove argumenty sú v takomto prípade nedôveryhodné.
 
Líder národniarov a NR SR pred zhruba týždňom vyhlásil, že jeho strana chce utajnením projektu zabrániť v práci lobistickým skupinám, a aj preto malo byť až spomínaných 70 percent komponentov na BOV vyrobených na Slovensku. Čo si o tom myslíte?
 
To nemá žiadnu súvislosť a keď toto splietal, bolo to až smiešne. Keď urobíte poctivú medzinárodnú súťaž, tak sa vyhnete lobistom. Ozbrojené sily SR by si jednoducho definovali svoje požiadavky, urobíte tender a zakúpite vozidlá, ktoré sú najvýhodnejšie. Alebo keby to nakupovali cez agentúru NATO NSPA, tak by už mali konkrétne vysúťažené veci k dispozícii. Tým, že táto agentúra nakupuje vo veľkom, má aj veľké zľavy a tam si mohli vybrať niečo, čo už bolo niekedy vysúťažené. To by bola možnosť, ak by sme boli v časovej tiesni a nechceli by sme robiť vlastnú súťaž.
 
Práve teraz budú mať lobisti priestor, ale budú to lobisti SNS. Pokiaľ sa im podarí udržať to celé v tajnosti a verejný tlak ich neprinúti zverejniť celý nákup, práve potom vznikne priestor pre lobistov zo slovenských firiem, ktorí sa budú podieľať na subdodávkach. Môžu to byť pritom firmy, ktoré to naozaj vonku celé nakúpia a na Slovensku to len zmontujú. Aké to bude potom zapojenie slovenského zbrojárskeho priemysel, keď to vlastne kúpia a ešte aj na zmontovanie si najmú nejakú inú firmu? Môžu dohodiť kšeft konštrukčným kanceláriám, ktoré budú zdierať niektoré ďalšie firmy, ktorým to vonku zakúpia a tu ich to nechajú zmontovať. To nie je žiadna participácia.
 
Váš stranícky šéf Richard Sulík v nedeľnej diskusnej relácii V Politike na TA3 povedal, že „ideme objavovať koleso nanovo“ s tým, že by sme mali kúpiť najlepšie existujúce riešenie na trhu. Ktoré je podľa vás ako exministra obrany to najlepšie riešenie pri nákupe nových BOV?
 
To neviem z hlavy povedať, na to musia dať odpoveď vojenskí odborníci z radov Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Oni majú presne špecifikované požiadavky, ktoré tie vozidlá musia spĺňať a na základe toho sa dá stanoviť, čo je najlepšie riešenie pre Slovensko. Samozrejme, že veľkú úlohu hrá rozpočet, teda, koľko máte na to peňazí, ale napríklad aj to, na koľko rokov to viete rozplánovať a podobne.
 
Už dnes si však trúfam povedať, že neexistuje len jeden druh vozidla, ktorý by spĺňal požiadavky OS SR. Takýchto vozidiel je niekoľko, sú kvalitné a každé má svoje výhody aj nevýhody. Práve na to by mala byť zrealizovaná súťaž, aby sa  tieto plusy a mínusy aj v súvislosti s ponúkanými cenami dali porovnať. To by vygenerovalo najlepší výrobok za najlepšiu cenu.
 
Boli ste ministrom obrany a stará výzbroj sa predávala aj za vašej éry. Potrebuje podľa vás slovenská armáda veľkú výmenu bojovej techniky?
 
Áno, potrebuje, a to nielen pre pozemné, ale aj pre vzdušné sily. Oboje potrebujú modernizáciu, pretože keď hovoríme napríklad o bojových obrnených vozidlách, treba povedať, že ozbrojené sily majú často vozidlá, ktoré sú niekedy staršie ako niektorí generáli a pomaly nevedia ani vyjsť z garáže alebo hangáru. Obnova pozemnej techniky je dôležitá a je daná katastrofálnym stavom techniky, kde 70 až 80 percent pozemnej techniky je po životnosti. Navyše sa zmenilo bezpečnostné prostredie. Za posledné roky sa zmenilo aj na základe moderných hrozieb, ako sú teroristické útoky či migračná kríza. Aj to je dôvod, aby sme pozemnú techniku modernizovali, ale práve preto, že je táto technika v katastrofálnom stave a peňazí nie je až tak veľa, treba nakupovať čo najefektívnejšie, aby sa nekupovalo nič predražené. Teraz to totiž môže skončiť tak, že tie vozidlá budú kvalitné, ale budú zbytočne drahé a tomu by sme mali chcieť všetci zabrániť.
 
Kedy sa podľa vás môže táto novovyvíjaná výzbroj dostať do rúk vojakom?
 
To je práve tá „habaďúra“, lebo ministerstvo obrany tvrdí, že predstaví prototyp ešte tento rok a na tom je vidno, že tento model obstarávania cez výskum a vývoj si vybrali len preto, aby obišli verejné obstarávanie, aby jednoducho naplnili európsku legislatívu, ale nemuseli pritom robiť verejné obstarávanie. Prototyp nie je možné zhotoviť tak rýchlo, to znamená, že už sa na ňom dávno pracovalo a 6. decembra ho majú predviesť. To znamená, že sa naplnilo aj to, čo sa hovorilo aj medzi novinármi, aj odbornou a laickou verejnosťou, že celý prototyp robí fínska strana a my tam dodávame maximálne vežu. Danko síce naznačil, že do budúcnosti budú slovenské firmy toho vyrábať viac, ale takto sa to prosto robiť nemá. Keď chceme robiť výskum a vývoj, tak aj prototyp mali vyrobiť tie firmy, ktoré budú vyrábať vozidlá. To sa nestalo a poukazuje to na účelovosť celého postupu. Bežne vývoj trvá mesiace až roky, ak to robíte poctivo. Nič také sa nedá stihnúť za pár mesiacov aj s dodaním prototypu. To, čo začiatkom decembra predvedú, bude v podstate celé vyrobené vo Fínsku s výnimkou veže, ktorú tam dodá slovenská firma. To nie je ani výskum, ani vývoj.
 
Je ešte nejaká cesta, ako sa dostať k podrobnostiam projektu, keď bol návrh zamietnutý na výbore, alebo si budeme musieť počkať na predstavenie prototypu? 
 
Ja budem naďalej vyvíjať tlak na zverejnenie podrobností projektu, obrátim sa na ministerstvo obrany v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám a budem aj interpelovať ministra obrany. Uvidíme, či bude rezort tvrdošijne tieto apely na transparentnosť odmietať. Pretože ak áno, moje podozrenie a aj podozrenie verejnosti, že tento projekt je len ďalší nekalý biznis v podaní tejto korupčnej koalície, sa prakticky zmení na istotu. 
 
- Reklama -