Opoziční poslanci upozorňujú na to, že podľa verejne dostupných informácií zaplatilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR ešte v roku 2013 za externé právne služby 51 493 eur. O tri roky neskôr (2016) už bola táto suma mnohonásobne vyššia. Vzrástla na 917 890 eur a Veronika Remišová a jej kolega z hnutia OĽaNO Gábor Grendel sa pýtajú, prečo a na aké spory peniaze išli.
Ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) minulo podľa opozičných poslancov na externé právne služby za dva roky dvojnásobok sumy, ktorá by pokryla výplaty celého právneho oddelenia rezortu.
„Ministerstvo dopravy uzavrelo s právnou kanceláriou AKMG zmluvy spolu na 6,8 milióna eur. Tieto zmluvy preveroval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a ešte koncom roka 2017 zverejnil a zistil, že externej advokátskej kancelárii zaplatilo ministerstvo za dva roky viac než dvojnásobok na platy celého právneho odboru ministerstva,“ povedala Remišová v úvode tlačovky.
Rámcová zmluva o externých právnych službách, ktorú so spomínanou právnou spoločnosťou uzavrel Érsekov rezort, pripomína opozičným poslancom kauzu Bžán, o ktorej sme podrobnejšie písali napríklad TU aj TU.
„Podobne ako v kauze Bžán aj tu majú advokáti okrem tarifnej odmeny, ktorá je vyše 100 eur s DPH na hodinu, nárok na podielovú odmenu z hodnoty sporu,“ uviedla poslankyňa.
Tri dni pred Vianocami
Remišová podotkla, že na rozdiel od kauzy Bžán je v tomto prípade odmena pre advokáta vyčíslená z hodnoty sporu takmer dvojnásobne vyššia. Kým Bžánova advokátska kancelária získala za vyhratý súdny spor o Vodné dielo Gabčíkovo 11 percent z hodnoty sporu, v prípade služieb od spoločnosti AKMG objednaných ministerstvom dopravy bola podľa rámcovej zmluvy odmena stanovená až na 20 percent hodnoty sporu.
Poslankyňa hnutia OĽaNO tiež pripomenula, že NKÚ upozornil ministerstvo na zvýšenie nákladov na právne služby o 1 783 percent, ale rezort napriek tomu zvýšil nielen hodnotu sporov, ale aj finančné limity na vyplácanie odmien. Státisíce eur zaplatil rezort za analýzy, ktoré Najvyšší kontrolný úrad v analýze spochybňuje. Išlo aj o veci, ktoré len potvrdzovali už prijaté opatrenia.
„Doteraz išlo o spory v hodnote 13 miliónov eur, no tri dni pred Vianocami ministerstvo dopravy pridalo ďalšie dlhoročné spory v hodnote takmer 43 miliónov eur. Spolu ide o spory v hodnote 58 miliónov eur, ktoré majú podielovú odmenu. To znamená, že hovoríme o odmene pre advokáta vo výške niekoľko miliónov eur,“ uviedla Remišová.
Napriek NKÚ
Sumy podľa poslankyne vychádzajú z výšky odmeny z rámcovej zmluvy, ale prílohy ministerstvo v rozpore so zákonom nezverejnilo. „Ešte zaujímavejšie je, že ministerstvo dopravy v pondelok 15. 01. 2018 k tej istej zmluve uzavrelo ďalší dodatok, ktorým zvýšilo finančný limit z pôvodného 1,7 milióna eur na 2,6 milióna eur bez DPH,“ povedala členka hnutia OĽaNO s tým, že to rezort urobil napriek upozorneniam a odporúčaniam NKÚ.
Pred Vianocami aj v polovici januára už malo pritom Érsekovo ministerstvo k dispozícii upozornenie aj odporúčania NKÚ, ale neriadilo sa nimi. „Takéto konanie považujeme za škandalózne, nezodpovedné a veľmi pochybné z hľadiska transparentnosti a predovšetkým (z hľadiska) hospodárneho využívania peňazí štátu. Vyzývame ministra dopravy, aby informoval, akým spôsobom ministerstvo reflektuje zistenia NKÚ, aké opatrenia prijalo a prečo nezverejní prílohy,“ žiada Remišová.
Výzva smerovala aj na šéfku rezortu spravodlivosti Luciu Žitňanskú (Most-Híd). Remišová pripomenula, že práve ministerka Žitňanská po kauze Bžán prisľúbila, že pripraví balíček opatrení, ktorými sa budú riadiť ministerstvá pri využívaní externých právnych služieb. „Doteraz tak pani ministerka neurobila. Ministri z jej vlastnej strany situáciu zneužívajú a žiadame, aby tomu zamedzila, predstavila opatrenia, aby sa prípad Bžán už nikdy neopakoval,“ uzavrela poslankyňa.
Poslanec a bývalý novinár Gábor Grendel (OĽaNO) sa rečníckeho pultíku v tlačovom centre NR SR ujal po svojej straníckej kolegyni a takisto nešetril ministerstvo dopravy ani jeho šéfa.
„Ministerstvo dopravy nezverejnilo mnohé kľúčové informácie, ktoré sú obsiahnuté v dodatkoch k rámcovej zmluve. Na základe informácií z protokolu NKÚ sme vypočítali, že ak by advokát na základe tejto zmluvy pracoval štandardný mesačný čas, teda 8 hodín denne, 20 až 21 pracovných dní, tak si mesačne zarobí 15 792 eur,“ povedal Grendel. Len pre ilustráciu, plat premiéra je 4 583 eur mesačne a zamestnanci právnych oddelení na ministerstvách berú v čistom 1 200 eur za mesiac.
Podľa opozičných poslancov je správne, aby pri extrémne zložitých právnych prípadoch pomáhali rezortom externé právne a poradenské firmy, ale dávať advokátom bežnú agendu a pripravovať zákony, ako sa to deje teraz, to je podľa nich mrhanie peniazmi. Aj NKÚ v spomínanom protokole jasne vyzýva ministerstvo dopravy, aby obmedzilo využívanie právnych služieb z externého prostredia.
NKÚ v decembri informoval, že podľa jeho zistení na Ministerstve hospodárstva (MH) SR a Ministerstve dopravy a výstavby SR dochádza k uzatváraniu veľkého počtu zmlúv s externými poskytovateľmi služieb a následne k vysokému čerpaniu verejných zdrojov. NKÚ preveroval zmluvy v rámci rokov 2013 až 2016.
„Z preverovania vyplynulo, že vynakladanie prostriedkov v oblasti služieb bolo v niektorých prípadoch neefektívne a neúčinné. Viaceré externe zadávané činnosti mohli byť zabezpečené vlastnými zamestnancami, odbornými útvarmi rezortov. Týmto postupom tak došlo k neodôvodnenému, prípadne predraženému využívaniu externých služieb,“ uviedla vtedy hovorkyňa kontrolného úradu Daniel Bolech Dobáková.
- Reklama -