Na blogu denníka sme.sk vyjadril svoje stanovisko a názor k nákupu amerických stíhačiek. Podľa veliteľa Vzdušných síl SR máme množstvo „univerzálnych“ expertov na obranu, bezpečnosť a stíhacie letectvo, ktorí vedia presne vypočítať, koľko stíhačiek Slovensko potrebuje.
„Povznesiem sa nad tým, že práve títo istí ľudia nás dlhodobo mediálne bičujú za to, že Slovensko ako hrdý člen Aliancie je stále závislé od ruských strojov, a teda aj od ich technikov. A tí istí nezávislí experti volajú po verejnej diskusii o tom, aké lietadlá máme pre vzdušné sily vybrať, dokonca vedia aj to, koľko ich potrebujeme,“ píše Svoboda.
Podľa jeho názoru nie je pre týchto „odborníkov“ dosť dobré ani to, keď vláda predloží návrh, ktorý vypracovávala dlhší čas a robili sa pri ňom analýzy, pretože ho nepredložili a nerozhodovali o ňom sami. „Ľudí, ktorí na počkanie zhodnotia Trumpov telefón a okomentujú všetko počnúc tým, ako treba lepšie regrutovať až po to, koľko máme protitankových riadených striel, máme prizvať do diskusie?“ konštatuje Svoboda.
Veliteľ Vzdušných síl SR uvádza aj to, prečo Slovensko potrebuje práve 14 stíhačiek. Podľa neho ide vraj o minimálny počet potrebný na splnenie úloh vzdušných síl. Ak si zoberieme, že jeden pilot má počas roku splniť 140 letových hodín, a ich minimálny celkový počet má byť 2100, tak na prevádzku taktického stíhacieho lietadla potrebujú minimálne pätnásť pilotov. Okrem toho musia ročne splniť 40 hodín na leteckom simulátore. Je to aj minimálny počet personálu na zabezpečenie NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System – integrovaný systém protivzdušnej a protiraketovej obrany štátov NATO). „Tento počet zabezpečí pilotom priestor aj na plnenie iných potrebných úloh a čas na regeneráciu síl,“ vysvetľuje Svoboda.
Nákup 14 stíhačiek nám zabezpečí schopnosť výcviku nových pilotov
Rovnako priznáva, že Ozbrojené a Vzdušné sily SR aj štát sú si vedomé toho, že budú potrebovať viac pilotov, ktorí nahradia straty (odchod do dôchodku či pre zdravotné problémy). V kontrakte, ktorí sme podpísali s USA, sa uvádza, že počas 10 rokov pilotov zaškolia Spojené štáty, pričom Svodoba vidí ambíciu, aby výcvik následne zabezpečovali sami.
„Pri priemernej schopnosti leteckej techniky 70 percent, pričom tu zdôrazňujem, že ide o oficiálnu štatistiku amerických vzdušných síl, to predstavuje desať kusov lietadiel. Tri (2 + 1) lietadlá musia byť nepretržite zaradené do pohotovostného systému, pri troch kusoch lietadiel sa počíta s povinne vykonávanými predpísanými periodickými prácami po dosiahnutí určitého náletu hodín, štyri, päť kusov (v prípade stopercentnej prevádzkyschopnosti je to až osem kusov) lietadiel bude dostupných na zabezpečenie leteckého výcviku a z nich musíme počítať s určitým počtom neprevádzkyschopných (porucha či opravy),“ ozrejmuje nákup štrnástich stíhačiek.
Podľa Svobodu práve takýto počet zabezpečí potrebnú rozlietanosť pilotov a schopnosť výcviku nového personálu. Pri dvanástich kusoch stíhačiek MiG im neustále klesá počet pilotov. Rovnako priznáva, že počet 14 kusov stíhačiek bol stanovený v Koncepcii rozvoja spôsobilosti Vzdušných síl Ozbrojených síl SR na „zabezpečenie plnohodnotného plnenia úloh ochrany a obrany vzdušného priestoru SR“.
Svoboda na záver konštatuje, že do tohto rozhodnutia nepotrebuje vnášať politiku ani nikomu kryť chrbát. „Ako odborník na vzdušné letectvo sa držím faktov a nikdy by som sa nepodpísal pod požiadavku, za ktorou by som si ako príslušník Ozbrojených síl Slovenskej republiky nestál,“ uzatvára veliteľ Vzdušných síl SR.