Nie sú cesty ani logistické spojenia. Prichádzame o investície, zúfa si košický župan Trnka. Poukazuje aj na medzinárodný dosah únosu Vietnamca

0
Rastislav Trnka (Autor: TASR)

Prečo podľa vás ministerstvo hospodárstva nezvládlo toto vyjednávanie?

Ministerstvo hospodárstva SR neoslovilo pri rokovaniach s nemeckou automobilkou BMW dotknuté obce, ďalšie organizácie z regiónu, ani Košický samosprávny kraj. Tie totiž mohli vyvinúť potrebnú aktivitu a využiť svoje kompetencie či kontakty, čo by dopomohlo k rokovaniam s automobilkou. Ďalšou chybou bol výber územia, ktoré nebolo pripravené na takúto veľkú investíciu. V regióne máme plochy, ktoré sú lepšie pripravené, napríklad priemyselný park Kechnec. A v neposlednom rade si myslím, že k odmietnutiu takej dôležitej investície došlo aj v dôsledku nezvládnutých bezpečnostných problémov v našej krajine. Osobne mi je to veľmi ľúto, pretože občania nášho regiónu prišli o niekoľkotisíc pracovných miest. 
 
Vo svojom stanovisku uvádzate, že vašu VUC-ku ministerstvo v tejto veci neoslovilo. Vedeli ste oficiálne, že Košický kraj je ako lokalita v takomto výbere nemeckej automobilky?

O tejto informácii sme vedeli len neoficiálne, Košický samosprávny kraj nebol oslovený zo strany Ministerstva hospodárstva SR.  
 
Čo ste od jari pre úspech v tomto projekte spravili vy ako župa? 

Ako som už uviedol, Košický samosprávny kraj nebol oslovený zo strany ministerstva hospodárstva. 

Ale informácie, že by malo BMW záujem o výrobu u nás, sa prvýkrát objavili už v rokoch 2012 a 2013. Ešte na jar tohto roka minister hospodárstva optimisticky vyhlasoval, že sme vo finále výberu pre lokalitu závodu BMW. Nedalo sa v tejto veci z vašej strany viac podporiť tento zámer? 

V roku 2012 a 2013, keď sa objavili prvé informácie o záujme spoločnosti BMW o výrobu na Slovensku, bolo zloženie samospráv iné, ako je to dnes. V prípade, ak by kraj oslovili v tomto volebnom období, poskytol by potrebnú súčinnosť, napríklad v oblasti územného plánu, ponuky najvhodnejších lokalít, kontaktov či budovania infraštruktúry. 

Boli tieto sny o fabrike BMW na východe Slovenska vôbec reálne, keď napríklad vidíme, akým tempom sa buduje diaľnica medzi dvoma slovenskými metropolami, prípadne z pohľadu dostatku kvalifikovanej pracovnej sily? Podľa expertov práve pre BMW ako automobilku oproti iným nie sú najkľúčovejšie len kvalita a náklady na pracovnú silu, ale veľkú váhu hrá dopravná infraštruktúra a logistické náklady.

Je nepopierateľné, že Debrecín má lepšiu dopravnú infraštruktúru, dobrú dostupnosť leteckej, cestnej a železničnej dopravy, ale aj lepšie logistické spojenia a blízkosť dodávateľov. Naopak v našom kraji sa nachádza najmenej diaľnic a rýchlostných ciest v rámci Slovenska. Aj preto prichádzame o možnosti, ktoré by prispeli k rozvoju nášho regiónu, priniesli by nové pracovné miesta a zdvihli ekonomiku východu. Nemyslím si však, že tieto nedostatky spôsobili rozhodnutie spoločnosti za Debrecín, ale iné, o ktorých som už informoval. 

Ďalší objektívny fakt, s ktorým sa asi ťažko bojovalo, bolo to, že kým na východe Slovenska by BMW mohlo dostať štátnu pomoc maximálne do 35 percent z preinvestovanej sumy, v Debrecíne je to až 50 percent. K tomu treba ešte prirátať množstvo ďalších stimulov, ktoré môžu firmy v Maďarsku získať. Navyše firemná daň v Maďarsku je len deväť percent v porovnaní s 21 percentami na Slovensku. Budapešť zároveň nezdaňuje dividendy. Aj preto to skôr vyzerá, že Slovensko mohlo slúžiť len ako páka na vylepšenie ponuky zo strany maďarskej vlády. Čo si o tomto myslíte? 

Nemyslím si, že o definitívnom rozhodnutí pre Debrecín rozhodla výška stimulov alebo výška daní, pretože tieto fakty boli známe už na začiatku rozhodovania investora. Skôr si myslím, že o tom rozhodli faktory, ktoré som už spomínal, čiže nezvládnuté rokovania, nezahrnutie samospráv do rozhovorov, ako aj nezvládnutie bezpečnostnej situácie v našej krajine v súvislosti s únosom vietnamského občana.

Spomenuli ste vo svojom vyhlásení ešte jeden aspekt, že k odmietnutiu takej dôležitej investície prispelo podľa vás aj nezvládnutie bezpečnostných problémov v našej krajine. Čo ste tým konkrétne mysleli? 

Mám tým na mysli nedávny únos vietnamského občana, keď k najväčšiemu poškodeniu jeho osoby malo prísť na území Slovenska. Ministerstvo vnútra SR nie je schopné prevziať zodpovednosť za toto ani za ďalšie pochybenia, čo vnímajú nielen naši občania, ale aj zahraniční investori. Celková klíma v našej krajine mohla prispieť k tomu, že nemecká automobilka dala prednosť Debrecínu pred Košicami, lebo táto téma aktuálne rezonuje aj v Nemecku.

Ako to vyzerá s automobilkou Zhi Dou, kde sa východný región Slovenska tiež dostal do užšieho výberu spolu s Rumunskom… Ešte pred dvoma mesiacmi sa o Zhi Dou písalo, teraz je ticho…

Tak ako investícia spoločnosti BMW aj prípadná investícia automobilky Zhi Dou je prikrytá rúškom tajomstva zo strany rezortu hospodárstva. Oficiálne nemám žiadne informácie o rokovaniach ani o tejto investícii. V blízkej budúcnosti sa však stretnem s predstaviteľmi Čínskej ľudovej republiky, s ktorými budem rozprávať aj o tejto investícii. 

Je v regióne dostatok potenciálnych dodávateľov potrebných dielcov a materiálov?

V regióne sa nachádza najväčší zamestnávateľ, spoločnosť U. S. Steel, ktorý je zároveň najväčším výrobcom ocele na Slovensku a je veľkým dodávateľom aj pre automobilky. Ak momentálne náš kraj nedisponuje všetkými potrebnými dodávateľmi, myslím si, že po umiestnení takej významnej investície, akou je akákoľvek automobilka, by sme mohli  očakávať príchod ďalších dodávateľov.

 

- Reklama -