Vicepremiér Matteo Salvini z talianskej Ligy Severu v Katánii na Sicílii reportérom povedal, že kolaps 50 rokov starého mosta ukazuje, aké dôležité je zvýšiť investície. A naznačil, že rozpočtové limity môžu ohrozovať životy Talianov. „Ak nám zvonku nariadené limity zabraňujú v investíciách do bezpečných škôl a ciest, tak sa ponúka otázka, či má cenu ich dodržiavať,“ uviedol.
Tragédia prišla práve v čase, keď sa koalícia Hnutia piatich hviezd a Ligy severu chystá schváliť rozpočet na rok 2019. Obaja predáci vraj tlačia na Úniu, aby sa investičné pravidlá uvoľnili. Ako uvádza agentúra Bloomberg, pokúšali sa o to už predchádzajúce vlády. Podľa predpovedí bude tohtoročný deficit talianskeho rozpočtu 1,6 % HDP, čo je v limite EÚ, ktorý predstavuje tri percentá HDP. Ale Európska komisia trvala na menšom deficite, aby Taliansko znížilo dlh 2 300 miliárd eur, ktorý je najväčší v EÚ.
Bývalý premiér Matteo Renzi Salviniho kritizoval, že tragédiu využíva na politické zisky, ale uznal obavy o stav diaľnic. Na Twitteri napísal: „Možno je čas sa pozhovárať o infraštruktúre, no bez ideológie… Ale dnes, prosím vás, dnes je len deň ticha.“
Chi ha sbagliato deve pagare. E forse finalmente si potrà discutere di infrastrutture, senza ideologie. Ma oggi, PER FAVORE, oggi è solo il giorno del silenzio. Del cordoglio. Del dolore. E della gratitudine immensa per i soccorritori. #Genova
— Matteo Renzi (@matteorenzi) August 14, 2018
Zdroj: Twitter / Matteo Renzi
Iný pohľad však poskytuje britský denník Express. Podľa neho je Európska únia v tejto veci nevinne. EÚ má program s rozpočtom 315 miliárd eur na obnovu a rozvoj infraštruktúry a z roka na rok radí štátom, ako uvedené peniaze minúť. Tieto rady boli zverejnené po talianskych voľbách v marci. V nich Únia radí Taliansku, aby podporovalo vedu, inovácie, digitálnu gramotnosť a infraštruktúru.
Hnutie piatich hviezd vraj projekt opravy mosta zaradilo do kategórie, kde sa rozhodovalo, či cena zodpovedá úžitku. Antonio Occhiuzzi, riaditeľ technologického inštitútu stavebníctva, hovorí, že most sa zrútil, pretože bol založený na technológiách, ktoré vydržia len krátky čas, ako sa zistilo pri iných stavbách. Ich náhrada by však stála 35 miliónov eur, čo podľa talianskeho periodika Repubblica ešte pred niekoľkými rokmi vláda nepovažovala za nutné investovať.
Morandiho most, pomenovaný po svojom architektovi, sa vraj neustále udržiaval. Tvrdí to Antonio Brencich, profesor so špecializáciou na betónové stavby. Podľa neho most ohrozovala korózia, ktorá vzišla z technológie, ktorú si pán Morandi patentoval a neskôr bola uznaná za chybnú. Profesor Brencich údajne pred nebezpečenstvom varoval už v roku 2016.