Vyskúšali sme si bikesharing v Bratislave. Nefunkčné bicykle. Problémy s odomykaním. Nepresné informácie a sťažnosti ľudí

    0
    Bikesharing v Bratislave (Autor: TASR)

    Takmer dva milióny eur stála služba Slovnaft BAjk, ktorú predstavilo mesto Bratislava minulý týždeň 1,5 milióna eur investovala do projektu spoločnosť Slovnaft, a. s., a pol milióna eur prispelo hlavné mesto.

    V úvodnej fáze je k dispozícii 550 bicyklov na 73 dokovacích staniciach, počas ročnej pilotnej prevádzky by sa ich počet mal zvýšiť na 750 bicyklov na 90 staniciach. Tie sú v štyroch najväčších bratislavských mestských častiach, teda v Petržalke, Ružinove, Starom Meste a Novom Meste. V prípade úspešnosti projektu by sa bikesharing mohol v budúcnosti rozšíriť aj do iných mestských častí. Podľa najaktuálnejších údajov každý piaty bicykel je zo stanice Pribinova (Eurovea), Šafárikovo námestie a Námestie SNP.

    Cena za použitie služby Slovnaft BAjk bude počas prvých mesiacov jedno euro. Za túto sumu získa užívateľ neobmedzený počet jázd v trvaní do 30 minút a kredit jedno euro na úhradu platby za jazdu nad rámec voľných minút. Po ich vyčerpaní bude bicyklovanie spoplatnené 12 centami za každých ukončených šesť minút jazdy.

    Nedokonalý web a žiadna aplikácia

    Prvým krokom je online registrácia cez webovú stránku slovnaftbajk.sk, kde si následne zakúpite uvádzací program za jedno euro. Potom esemeskou dostanete PIN kód, s ktorým odomykáte bicykle. Tento kód používateľovi ostáva, nebude sa meniť pri každej jazde. Samotný web však nie je dobre optimalizovaný pre mobilné zariadenie a chýba tiež akákoľvek mobilná aplikácia.

    Na webstránke sa dá pozrieť v sekcii Mapa staníc rozmiestnenie dokovacích staníc, pričom je možné vidieť aj ich aktuálne obsadenie, prípadne, aký počet bicyklov sa na stanici nachádza.

    Musíme však konštatovať, že táto mapa nie je príliš aktuálna, čo sme vyskúšali aj na vlastnej koži. Hoci sa písalo, že na stanici Tomášiková / Trnavská (číslo 60) sú iba dva bicykle, boli štyri. A podobne to bolo aj v prípade stanice Miletičova / Záhradnícka (č. 46), pričom bolo uvedené, že na stanici nie je žiaden bicykel, a bolo ich tam päť.

    Dokovacia stanica Tomášiková / Trnavská. Zo štyroch bicyklov sa dal odomknúť iba jeden. Autor: OS

    Ľudia na sociálnej sieti Facebook sa sťažujú aj na opačné prípady, keď sa uvádzalo, že na určitej stanici sú bicykle, a v skutočnosti tam neboli napriek tomu, že to sledovali niekoľko minút online priamo na dokovacej stanici.

    Ak sa vám však podarí natrafiť na bicykel, ktorých je zatiaľ málo, najmä v oblastiach mimo centra,  môžete sa stretnúť s tým, že bicykel neodomknete.

    Problémy s odomknutím bicykla

    My sme vyskúšali bikeshering vo štvrtok okolo piatej hodiny na stanici Trnavská / Bajkalská, kde boli dva bicykle. Bicykel je vybavený malým displejom, kde je potrebné zadať spomínaný PIN kód. Prvý bicykel sa však nepodarilo odomknúť. Druhý išiel bez problémov, pričom zasvietilo zelené svetielko a bolo možné odpojiť špeciálny smartzámok od stojana.

    Trasa na stanicu Miletičova / Záhradnícka nám zabrala pár minút. Najhoršia je však nedostupnosť cyklotrás po celej Bratislave, takže predierať sa na bicykli po chodníku medzi ľuďmi nie je príliš príjemné, a jazda po ceste v dopravnej špičke je boj o život. Na dokovacej stanici Miletičova / Záhradnícka je asi päť bicyklov, ktoré sa pokúšajú odomknúť viacerí ľudia, ale nejde im to. Na samotné uzamkýnanie treba stlačiť tlačidlo OK a následne ho uzamknúť do stojana.

    Po uzamknutí nášho bicykla sa potom nedal odomknúť ostatným čakateľom. Tí volali aj na infolinku, ktorá ich odkázala opäť na webstránku, aby nahlásili problém.

    Na druhý deň sa problém na rovnakej stanici Miletičova / Záhradnícka s odomykaním zopakoval. Aj keď boli na stanici tri bicykle, nikomu z prítomných sa nedali otvoriť. Po príchode na dokovaciu stanicu Tomášiková / Trnavská sa dal odomknúť zo štyroch bicyklov iba jeden.

    Problém sa však vyskytuje aj s naším PIN kódom, keďže nám píše, že PIN sa používa napriek tomu, že sme bicykel uzamkli. Voláme teda na infolinku, kde nám oznamujú, že sme pravdepodobne zle „zadokovali“ bicykel a že, ak sa nedajú otvoriť iné bicykle, tak to máme nahlásiť cez webstránku. Na infolinke navyše pani priznáva, že problémy majú viacerí, ale že sa to snažia riešiť. Neskôr sme dostali mail, že na miesto sú vyslaní technici a faktúru nám nenavýšia.

    „Stretli sme sa s prípadmi, keď vám na vašom konte bežal čas a bol strhnutý kredit, aj keď ste absolvovali kratšiu trasu. Dôvodom bol buď zle zadokovaný bicykel, alebo technický problém na bicykli, takže sa nemusíte báť. Kredit vám vrátime a robíme to automaticky,“ píše na sociálnej sieti projekt Slovnaft BAjk s tým, že ak nedošlo k úprave na konte, tak treba napísať do formulára.

    Viaceré sťažnosti

    Podľa komentárov ľudí však technici na miesto veľakrát vôbec nedorazia a z tých málo bicyklov, ktoré sú aktuálne v uliciach, stoja niektoré z nich nefunkčné v dokovacích staniciach viac ako 24 hodín.

    Keďže sa viacerí sťažujú, že nemôžu odomknúť bicykel, Slovnaft BAjk na sociálnej sieti Facebook informuje, čo robiť, ak displej vypíše nasledovné:

    SL D (Smart Lock docked)   bicykel je správne zadokovaný a môžete ho odomknúť pomocou svojho PIN kódu a následného stlačenia OK.

    SL P (Smart Lock parked) bicykel je síce v dokovacej stanici, ale v parkovacom režime, pretože ho niekto pred vami nesprávne zadokoval. Takýto bicykel je stále prihlásený pod PIN-om predchádzajúceho užívateľa. V tomto prípade nás kontaktujte, nahláste problém, miesto a číslo bicykla cez formulár. Naši technici prepnú priamo v teréne BAjk z režimu parkovania SL P do režimu SL D.

    SL U (Smart Lock unlocked) bicykel je zle zadokovaný. Stlačte len tlačidlo OK a chvíľu počkajte, kým na displeji nabehne skratka SL D. Následne si bicykel požičajte zadaním vášho PIN kódu a stlačením tlačidla OK.

    Ak ste postupovali správne a problém pretrvával, môže ísť o kombináciu s inou chybou (napr. chybou zámku), keď sa bicykle môžu správať inak. V tom prípade treba nahlásiť číslo konkrétneho bicykla a stanice cez formulár. 

    Riešením celej situácie by mohlo byť aj to, že by sa bicykel v dokovacej stanici, ktorý je v parkovacom režime (SL P), automaticky prepol, aby bol bicykel zadokovaný správne (SL D). Napriek kritike viacerých užívateľov sa snaží Slovnaft BAjk odpovedať na sociálnej sieti komentujúcim, pričom ich zväčša odkazuje na svoju webstránku, aby ohlásili chyby tam. Zároveň však viacerí priznávajú, že namiesto hlásenia chýb radšej vezmú bicykel, ktorý sa im podarí odomknúť, alebo idú preč.

    - Reklama -