Islam a narastajúce moslimské komunity zmenili život vo štvrtiach, ako sú Favoriten, Ottakring, Simmering, Rudolfsheim-Fünfhaus, Brigittenau alebo Leopoldstadt. Ako konštatuje správa, predovšetkým migranti z Turecka vytvorili svoje vlastné komunity prakticky po celom hlavnom meste. „Patria im obchody, kluby, ordinácie aj inštitúcie, takže príslušníci tureckej komunity sa prakticky vôbec nemusia stýkať s rodenými Rakúšanmi a hovoriť po nemecky,“ uvádza sa v správe.
Podobný vývoj ako v tureckej komunite prebieha tiež v srbskej, čečenskej a afganskej komunite. V súvislosti s početným nárastom jednotlivých komunít sa množia aj konflikty medzi týmito etnickými a národnostnými skupinami. „Pravidelne sa medzi nimi odohrávajú v uliciach a parkoch násilnosti. Sú presvedčení, že im určité časti Viedne patria,“ napísali odborníci v správe s tým, že vo Viedni už existuje paralelná spoločnosť, ktorá sa neriadi rakúskymi zvyklosťami a právom.
To sa týka najmä oblastí rodinného a trestného práva, ale potrebné dôkazy väčšinou chýbajú, takže prípady porušovania rakúskych zákonov sa nedostávajú pred súd. V neposlednom rade preto, že zainteresované osoby zastrašujú. Podľa správy vznikajú medzi rakúskou a moslimskou spoločnosťou čoraz hlbšie priekopy, čo sa prejavuje aj na pôde vzdelávacích inštitúcií, ako obsiahlo uviedla vo svojej knihe učiteľka s dvadsaťpäťročnou praxou zo škôl v prisťahovaleckej štvrti Favoriten Susanne Wiesingerová.
„Čím viac moslimských žiakov je v triede, tým väčšia kultúrna a spoločenská izolácia vzniká.“ Ak napríklad v takej triede moslimské dievča nenosí šatku, moslimskí spolužiaci ho často nazývajú pobehlicou. Slová často prechádzajú do fyzických útokov. „Pohľad na fungovanie spoločnosti, práva žien a pod. je u mnohých moslimských žiakov úplne odlišný od rakúskych zvyklostí. Jeden žiak piatej triedy napríklad povedal učiteľovi, že predmanželský sex je smrteľný hriech a takí ľudia pôjdu do pekla,“ uvádza sa v správe s tým, že veľkým problémom je aj antisemitizmus.
Celý text si môžete v nemčine prečítať TU.