“Vychádzame z predpokladu, že vývoz Česka do Británie klesne približne o pätinu, čo zníži aj investície firiem. Najviac utrpí automobilový priemysel, 50-miliardový ročný vývoz áut do Británie totiž predstavuje desatinu všetkého vývozu automobilov,” uviedol David Navrátil, hlavný ekonóm Českej sporiteľne. K výrazne postihnutým exportérom by mali patriť aj tí, ktorí vyvážajú stroje a elektroniku, dodal hlavný ekonóm Patria Finance David Bureš.
Česi ročne vyvezú do Británie tovar v hodnote 210 miliárd Kč, teda 5 % celkového objemu vývozu, ktorý tvorí 4 % HDP. Tovar za ďalších 120 miliárd Kč však české podniky vyvezú nepriamo, napríklad autokomponenty do nemeckých závodov, ktoré potom vyvážajú hotové autá na britský trh.
“Reálna hodnota vývozu do Británie je teda vyššia, podľa našich výpočtov 330 miliárd Kč. Aj z toho odvodzujeme možný pokles HDP,” dodal Navrátil. Problémom je aj vyšší podiel vývozu do Británie oproti ostatným krajinám v prípade iných produktov. Napríklad, takmer dve tretiny všetkých fotografických prístrojov vyvezených z Česka smerujú práve do ostrovnej krajiny. Nasleduje nikel s 54 % a cukrovinky s 25 %.
Podľa prezidenta českého Zväzu obchodu a cestovného ruchu Tomáša Prouzu medzi najväčšie problémy pre český vývoz možno zaradiť zvýšenie administratívy. “Nové formuláre, neodhadnuteľná dĺžka colných formalít alebo zahltenie, a tým pádom pomalé tempo vybavovania zo strany britských úradov, patria k najväčším rizikám,” povedal Prouza.
Čo sa týka odhadovanej straty pracovných miest, Navrátil to nevidí tak dramaticky. Aj keď sa to môže javiť ako negatívna správa, podľa Navrátila to môže znamenať úľavu pre prehrievajúci sa trh práce.