Schyľuje sa k súťaži, kde je víťaz vopred jasný? Matovičovci už riešia Érsekov rezort

    0
    Árpád Érsek (Autor: TASR)

    Európske združenie alternatívnych železničných dopravcov so sídlom v Bruseli Allrail podľa OĽaNO potvrdilo slová hnutia, že súťaž môže mať už vopred víťaza.

    ZSSK sa konkurencii nebráni, podmienky nekomentuje

    Združenie má podozrenie, že skutočná konkurencia v prípade súťaže na trať Žilina – Rajec nie je žiaduca. Pri súčasných podmienkach je totiž podľa združenia pravdepodobným víťazom ZSSK.

    ZSSK sa podľa slov hovorcu Tomáša Kováča plánuje zapojiť do súťaže na trať Žilina – Rajec. Konkurencii sa pritom nebráni. Podmienky súťaže však podľa Kováča dopravca komentovať nebude.

    Rezort dopravy zverejnil oznámenie o zámere spustiť súťaž na trať Žilina – Rajec v súlade s pravidlami Európskej komisie (EK) minimálne rok vopred v európskom vestníku.

    Táto informácia však podľa Marosza neobsahuje pre dopravcov nič konkrétne. Hnutie podľa jeho slov podporuje liberalizáciu dopravy.

    Hnutiu chýba plán dopravnej obslužnosti

    Štát by však mal podľa Marosza najprv urobiť plán dopravnej obslužnosti. OĽaNO sa domnieva, že keďže ministerstvo tak nepostupuje, môže porušovať aj zákon o doprave na dráhach.

    “Ten hovorí, že uzavretiu zmluvy s novým dopravcom má predchádzať zostavenie plánu dopravnej obslužnosti, ktorý ministerstvo nemá,” konštatovalo hnutie.

    Hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká v reakcii pre TASR uviedla, že práve vyhlásením verejnej súťaže môže o túto dopravu zabojovať každý, kto má, zjednodušene povedané, licenciu pre osobnú železničnú dopravu.

    Nejde o žiadne zabetónovanie, tvrdí ministerstvo

    Úspešný uchádzač bude v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme obsluhovať trať počas obdobia 10 rokov.

    “Konkrétne podmienky prevádzkovania trate sú súčasťou súťažných podkladov, ktoré budú poskytnuté uchádzačom, ktorí splnia stanovené podmienky,” doplnila. 

    Zároveň podľa nej súťaž počíta s prípadným navyšovaním počtu vlakov podľa vývoja prepravených cestujúcich.

    “Takže nejde o žiadne zabetónovanie rozsahu dopravy, čo považujeme za úplne účelové a je na škodu veci, že si hnutie nenašlo cestu na ministerstvo dopravy a neinformovalo sa o spôsobe, ako bude súťaž realizovaná,” podotkla hovorkyňa.

    Súťaž podľa jej slov počíta s rozvojom dopravy a bude záležať na záujme verejnosti, v akom rozsahu sa tak stane. K samotnej dĺžke súťaže zdôraznila, že zámer vyhlásiť súťaž je známy odbornej verejnosti už takmer rok a pol.

    “Bola to dostatočne dlhá doba sa na ňu pripraviť tak, ako sa už dnes pripravujú dopravné spoločnosti na ďalšiu súťaž, ktorú plánujeme vyhlásiť v dohľadnej dobe pre trať Bratislava – Komárno,” dodala Ducká.

    - Reklama -