Správa o najhoršom scenári, ktorú bola vláda prinútená zverejniť v stredu (11. 9.) po tom, ako opoziční zákonodarcovia hlasovali za jej uverejnenie, zobrazuje pochmúrny obraz nedostatku paliva v Londýne. A obavy z nedostatku liekov, ak dodávky uviaznu pre problémy v prístavoch, keďže na hraniciach začnú platiť clá a ďalšie kontroly, prvýkrát po viac ako štyroch dekádach.
To môže v Spojenom kráľovstve vyvolať protesty, ktoré “pohltia” značnú časť zo zdrojov polície, uvádza sa v dokumente.
Minister Michael Gove, ktorý dohliada na plánovanie brexitu bez dohody, v liste opozičným zákonodarcom pripomenul, že tento dokument nie je predikciou toho, čo sa stane, ale predstavuje skôr najhorší možný scenár, ktorý má vláde pomôcť zabezpečiť, že krajina bude pripravená.
Podľa dokumentu po brexite bez dohody dôjde nielen k veľkému zdržaniu tovaru v prístavoch, čo môže mať za následok nedostatok potravín a liekov a následné zvýšenie ich cien, ale tiež k výraznému zdraženiu elektrickej energie.
V prístave Dover môže tovar viaznuť v priemere 1,5 až 2,5 dňa, píše sa v dokumente. Nedostatok potravín, liekov a vyššie ceny tak môžu vyvolať nepokoje verejnosti a napätie v komunite. Zvlášť skupiny s nízkymi príjmami neúmerne zasiahne akékoľvek zdraženie potravín a palív.
Deň po plánovanom odchode z EÚ 31. októbra pripadá na piatok 1. novembra, „čo nemusí byť v náš prospech“, keďže budú školské prázdniny, konštatuje správa.
Dokument predpovedá, že Francúzsko zavedie povinné hraničné kontroly tovaru hneď v prvý deň po brexite bez dohody. A varuje, že 50 až 85 % nákladných dopravcov, ktorí vozia tovar cez Lamanšský prieplav, možno nebude pripravených na colné kontroly. To by mohlo znížiť v priebehu jedného dňa “tok” tovaru na 40-60 % súčasnej úrovne.
Problémy s dodávkami cez Lamanšský prieplav môžu trvať až tri mesiace, kým sa zlepší ich tok. A existuje riziko, že v niektorých prípadoch potrvajú aj dlhšie.
Správa tiež naznačuje, že snaha vyhnúť sa tzv. tvrdej hranici v Severnom Írsku môže byť „neudržateľná“.