“Výstavba ciest je veľmi komplikovaná z toho dôvodu, že ide o líniové stavby. To znamená, že prechádzajú cez obrovské územie, cez množstvo katastrálnych území, cez množstvo obcí, k tomu sa vyjadrujú na základe toho starostovia, primátori, prechádza to cez množstvo parciel, ktoré majú rôznych vlastníkov,” poznamenal v tejto súvislosti Gandl s tým, že zákon o verejnom obstarávaní je demokratický.
Umožňuje všetkým účastníkom dotknutým z ktorejkoľvek strany podávať námietky, protestovať a domáhať sa svojich práv.
“Práve úlohou Úradu pre verejné obstarávanie je posúdiť, či tie námietky a revízne postupy sú oprávnené alebo nie. To, samozrejme, vyžaduje čas, vyžaduje to spracovanie rôznych dokladov,” zdôraznil.
V súťaži na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna bola v októbri opäť podaná námietka. Celý proces súťaže sa tak podľa NDS môže predĺžiť o tri až štyri mesiace.
Gandl podotkol, že podľa názoru ľudí z prostredia NDS, ktorí sa pohybujú okolo tohto obstarávania, ide o obštrukčnú námietku, ktorá napáda kritériá, ktoré uchádzači na začiatku absolvujú.
“Prvým predpokladom každého uchádzača je, že vyjadrí aj písomne súhlas so všetkými podmienkami verejného obstarávania a na základe toho dá ponuku,” ozrejmil.
V prípade poslednej námietky ide podľa jeho slov o uchádzača, ktorý už namietal aj predtým.
Obštrukčné námietky podľa neho nedovoľujú uzavrieť ani súťaž na R3 Tvrdošín – Nižná, kde neúspešný uchádzač spochybňuje proces obstarávania.
“Napríklad takým spôsobom, že nie sú dôsledne vedené zápisnice z vyhodnocovania, a podobné formálne námietky, ktoré sme doplnili, a teraz sa objavujú zase iné a táto situácia trvá už 2,5 roka, čo určite nie je ani vo verejnom záujme, ani v záujme tých ostatných spoločností, ktoré sa o to uchádzajú,” podotkol Gandl.
Zároveň dodal, že za 2,5 roka sa tak zmenili podmienky, že ponuky, ktoré NDS dostala, už v súčasnosti prestávajú byť reálne.