“Od zmeny v roku 2027 možno očakávať, že systémy dnes založené na diaľničných známkach sa zmenia na systémy, ktoré budú fungovať pravdepodobne na modernejších, satelitných, navigačných technológiách. Budú stanovovať výšku poplatku za použitie infraštruktúry, na základe skutočne absolvovanej vzdialenosti na tejto infraštruktúre,” priblížil.
Nové digitálne systémy by mali podľa Šefčoviča umožniť, aby bolo možné zvýhodniť tie automobily, ktoré budú menej znečisťovať životné prostredie. “Chceme navrhnúť, aby napríklad bezemisné autá (na elektrický lebo vodíkový pohon) mohli dostať až 75-% zľavu, ak budú používať (diaľničnú) infraštruktúru a mali by povinnosť platiť mýto,” spresnil.
“Navrhujeme systém, ktorý by mal oveľa presnejšie odzrkadliť princíp, že ten, kto používa infraštruktúru, by mal za ňu aj spravodlivejšie platiť, teda ten, kto viac znečisťuje životné prostredie, mal by prispievať viac do spoločnej pokladnice.
Z tohto dôvodu sa podľa Šefčoviča navrhuje aj to, aby sa postupne do roku 2027 zmenili mýtne systémy tak, aby oveľa presnejšie odrážali to, ako sa infraštruktúra používa. “Z časového systému by sme prešli na to, koľko vzdialenosti jednotlivé automobily absolvujú,” doplnil.
Výšku mýta si podľa neho určia jednotlivé vlády, čo musí, samozrejme, zodpovedať sociálnej situácii v jednotlivých členských krajinách. “Zavedenie mýta má tiež prinútiť používateľov automobilov, aby do prevádzky prichádzali moderné dopravné prostriedky, ktoré spôsobujú výrazne nižšie znečistenie ovzdušia,” dodal eurokomisár.