Od februára je v platnosti nový zákon o upomínacom konaní, ktorý umožňuje veriteľom vymáhať dlhy už aj online a to prostredníctvom elektronickej schránky, ktorú od 1. júla bude musieť používať každá právnická osoba. V praxi to vyzerá tak, že pokiaľ spoločnosť nezaplatí včas faktúru, napríklad za energie či telefón, veriteľ – distribútor energií či mobilný operátor bude môcť elektronicky požiadať o vystavenie platobného rozkazu a ten bude dlžníkovi zaslaný online do jeho elektronickej schránky. Elektronické rozkazy vydáva jednotne pre celé Slovensko Okresný súd v Banskej Bystrici, informuje denník SME.
Takýto rozkaz v momente, keď bude doručený do elektronickej schránky dlžníka, je považovaný za doručený a to aj v prípade, že si ho dlžník neotvorí a neprečíta. Ak teda bude firma zanedbávať svoju schránku, môže sa jej stať, že si rozkaz nevšimne a dostane sa až do exekučného konania.
Či sa elektronické platobné rozkazy ujmú a budú sa používať masovo, závisí momentálne od kľúčových veriteľov, akými sú banky, dodávatelia energií či telekomunikačné spoločnosti. Viacerí z nich sa zatiaľ k novému systému stavajú pozitívne.
Doposiaľ má aktivovanú elektronickú schránku zhruba 26-tisíc slovenských právnických osôb. Od leta sa však automaticky aktivuje všetkým právnickým osobám v obchodnom registri. Všetci štatutári by si dovtedy mali vybaviť občiansky preukaz vybavený čipom, inak sa do svojej schránky nedostanú.
Podľa informácií ministerstva vnútra sa slovenskí štatutári k vybavovaniu čipových občianskych preukazov však veľmi nemajú. Zatiaľ si totiž o jeho zhotovenie zažiadala ani nie polovica z nich. Bez e-občianskeho pritom nebudú mať do elektronickej schránky vôbec prístup. Ministerstvo pritom do kampane informujúcej o povinnosti zriadiť si takýto občiansky preukaz investovalo už nemalú sumu. Kampaň vyšla rezort na viac ako pol milióna eur a ďalších vyše 100-tisíc zaplatilo ministerstvo za rozposlanie informatívnych listov každej firme.