Slováci, dovolenky, terorizmus. Prekvapivé slová šéfa asociácie cestoviek. Neuveríte, ktorá krajina sa opäť dostáva do čela

0
Dovolenková sezóna. Ilustračné foto. (Autor: TASR)

Kam pôjdete vy tento rok na dovolenku?

Plánujem spolu s manželkou navštíviť obľúbené destinácie Španielsko a Chorvátsko.

Prečo práve tam?

Španielsko, najmä Costa del Sol, je naša najobľúbenejšia destinácia pre výborné služby, možnosť navštíviť zaujímavé miesta z kultúrneho a historického hľadiska, pestrosť zábavy a nakoniec ľahká dostupnosť. A Chorvátsko, to je tradičná dovolenka s rodinou a priateľmi, Jadran je predsa „naše more“!

Ako zmenili výbuchy v Istanbule preferencie slovenských dovolenkárov? Práve o Turecku sa hovorilo ako o krajine, kde bol boom našich dovolenkárov. Zmenili tieto bombové útoky odvtedy niečo na preferenciách?

Nepochybne udalosti v Turecku mali veľký vplyv na Slovákov, ktorí si obľúbili dovolenky na tureckých riviérach. Potvrdením môjho názoru v obľúbenosti  bol rekordný rok 2015! Mieru poklesu v uplynulom roku budeme môcť zhodnotiť až po spracovaní štatistických údajov v organizovanom cestovnom ruchu. Doposiaľ sú to len odhady, ale očakávam výrazný pokles oproti rekordnej sezóne 2015.

Od Turecka sa po útokoch odvrátilo oveľa menej turistov, ako napríklad od Egypta po tamojších problémoch. Čím si to vysvetľujete?

Výrazný pokles záujmu o zájazdy do Egypta sa začal udalosťami „arabskej jari“ a následnými teroristickými aktivitami, ktoré sa nevyhli obľúbeným turistickým oblastiam. Rapídny pokles nebol len zo strany našich turistov, zaznamenali ho prakticky všetky štáty EÚ. Situácia v Turecku je podľa môjho názoru iná. Od otvorenia Turecka, ako zaujímavej a obľúbenej destinácie, si nepamätám, že by sme na Tureckej riviére, a rovnako aj na Egejskej riviére zaznamenali aktivity ohrozujúce turistov. V tom vidím zásadný rozdiel.  Na i napriek tomu záujemcovia o dovolenku v Turecku si túto skutočnosť zrejme neuvedomovali a udalosti v Istanbule výrazne ovplyvnili ich rozhodovanie.

Predaje letných dovoleniek sa už začali, čo ukazuje prvý záujem dovolenkárov? Čo bude tohtoročný hit?

Podľa informácií z CK na základe doterajšieho predaja zájazdov v rámci ponúk first moment by bolo predčasné hodnotiť tohtoročný hit. Záujem sa sústreďuje na dovolenky v Grécku, Bulharsku, Chorvátsku a zaznamenávame rastúci záujem aj o Španielsko či Taliansko (nerozdeľujúc záujem na pevninu a ostrovy). Signály smerujú aj k Turecku a Egyptu!

Skúsme porovnať nákup v akcii first moment a last minute. Prečo zvoliť napríklad first moment?

Symptómov pre porovnávanie by sme našli viacero. V rámci akcie first moment by som zdôraznil výhodnú cenu a ďalšie benefity ponúkané CK, vhodný výber z komplexnej ponuky CK dôležitý najmä pre rodiny s deťmi, vyhovujúci termín súvisiaci s plánovaním dovolenky, nezanedbateľná je ponuka CK na výmenu destinácie v prípade zhoršenej bezpečnostnej situácie v destinácii zakúpenej dovolenky, atď. V rámci akcie last minute majú výhodu záujemcovia, ktorým je jedno, kedy a kde budú cestovať, zvolia aj termín po hlavnej turistickej sezóne v destinácii, dokážu sa pripraviť na odjazd vo veľmi krátkom čase, keď cena môže výrazne klesnúť (aj pod zľavy vopred vyhlásené) a nemajú špeciálne podmienky, napr. na ubytovanie, polohu hotela vzhľadom na pláž a pod. Z uvedeného sú zrejmé „prednosti“ voľby tej ktorej akcie.

Vy máte čísla len za organizované dovolenky. Jednotkou na Slovensku je dlhodobo Chorvátsko. Aký je pomer individuálne nakúpenej dovolenky oproti organizovaným pre túto krajinu?

Počet dovolenkárov v Chorvátsku využívajúcich služby CK môžeme hodnotiť vďaka štatistike ŠÚ SR v organizovanom cestovnom ruchu a ten sa pohybuje na úrovni okolo 100 000 občanov. Chorváti vďaka štatistike HTZ uvádzajú celkový počet Slovákov, ktorí navštívia Chorvátsko, na úrovni viac ako 400 000! Z uvedeného je pomer zrejmý!

Začiatkom roka zaujala verejnosť správa, že cestovka Hechter nemá platné poistenie. Na čo by si mal dať klient pred kúpou zájazdu pozor?

Overiť si poistenie CK pre prípad insolventnosti je podľa môjho názoru jedna z hlavných informácií, o ktorú by sa spotrebiteľ mal zaujímať pred podpisom zmluvy o obstaraní zájazdu.

Ako rozoznať dobrú cestovnú kanceláriu od zlej?

Na túto otázku „nemám recept“!

Vaša asociácia nevytvára vlastné rebríčky svojich členov podľa kvality poskytovaných služieb, ale v súčinnosti s profesionálnym časopisom Cestovateľ ste participovali na hodnotení cestovných kancelárií tak z pohľadu cestovateľov – dovolenkárov, ako aj z pohľadu spolupracujúcich cestovných agentúr. Ktorá vám vychádza ako najlepšia?

Časopis Cestovateľ už prestal vychádzať a tak dočasne sa rebríčky kvality CK či CA nevytvárajú.

Čo sa týka zahraničných turistov u nás, vo zverejnenej štatistike za rok 2015 dominujú Rakúšania. V tomto smere aký trend očakávate?

Myslím si, že dominovať budú návštevníci a turisti zo susedných (zdrojových) destinácií a preto môžeme očakávať najviac turistov z Českej republiky, Nemecka, Poľska či Maďarska, návštevníci a turisti z Rakúska budú vždy vítaní!

- Reklama -