Obrovský škandál na Lajčákovom ministerstve. Bývalá zamestnankyňa prehovorila. Šafárenie so stovkami tisíc eur

    0
    Zuzana Hlávková (Autor: parlamentnélisty.sk)

    Expracovníčka Lajčákovho rezortu všetko zhrnula v blogu, ktorý sa v posledný deň minulého týždňa začal šíriť cez sociálne siete rýchlosťou blesku. „Zuzana Hlávková sa podieľala na príprave kultúrnych akcií slovenského predsedníctva na ministerstve zahraničných vecí. Keď sa tam začali diať nekalé veci, odišla. Teraz sa spolu s Transparency usiluje o vyvodenie zodpovednosti,“ začínajú sa slová v obsiahlom článku bývalej zamestnankyne ministerstva zahraničných vecí, ktorý vydalo Transparency International.

    Hlávková začala pracovať na ministerstve ešte v lete 2015. Ako sama hovorí, atmosféra bola najprv veľmi dobrá. Všetko sa to začalo na jeseň, keď sa na ministerstve začala často objavovať bývalá riaditeľka televízie Markíza Zuzana Ťapáková, ktorá nastúpila ako mediálna poradkyňa. Na základe jej požiadaviek vraj mal byť na zamestancov vyvíjaný nátlak na zmenu pôvodných projektov, čo sa tiež odrazilo na výraznom zvyšovaní rozpočtu. „Podujatia, ktoré boli pôvodne plánované ako skromnejšie a decentné, sa zrazu menili na veľkolepé udalosti omnoho komerčnejšieho charakteru,“ píše Hlávková.

    V blogu sa spomínajú napríklad otváracie koncerty, na ktoré bol vyčlenený pôvodný rozpočet 63 800 eur, ale po zainteresovaní Ťapákovej rozpočet rapídne vzrástol na viac ako 230-tisíc. Na takéto rozpočtové navýšenie bolo potrebné vybaviť výnimku z verejného obstarávania, ktorá umožňuje uskutočniť nákupy na aktivity predsedníctva do sumy 162-tisíc eur vrátane DPH bez usporiadania verejnej súťaže. Problémom však bolo, že aj túto hranicu rozpočet prevyšoval. Zároveň bol vyvíjaný veľký tlak, aby bolo všetko vybavené do volieb. Jeden z týchto koncertov organizovala agentúra Viva Musica. Pôvodný rozpočet na tento koncert mal byť 20-tisíc eur. Výsledná suma, na ktorú koncert nakoniec vyšiel, však bola niekoľkonásobne vyššia.

    Ďalším príkladom malo byť aj podujatie na prezentáciu loga, na ktorú v zahraničí stačili aj obyčajné tlačové konferencie. Ťapáková však stále tlačila na veľké podujatie. „My sme stále verili, že je to len nejaká hra, ktorú niekto včas stopne, lebo si uvedomí, že to nie je oukej,“ povedala Hlávková na tlačovej konferencii. Treba však povedať, že aj samotná Hlávková potvrdila, že na žiadnom dokumente sa podpis exriaditeľky Markízy nenachádza. Rovnako potvrdilo aj samotné ministerstvo, že Ťapáková nemala žiadnu výkonnú funkciu, ktorou by mohla čokoľvek ovplyvňovať. Jej náplňou práce bolo poradenstvo. 

    Zaujímavý však podľa Hlávkovej bol aj výber agentúry, ktorá mala podujatie organizovať. Hlávková tvrdí, že agentúru vybrali za „zvláštnych okolností“. Podľa nej boli narýchlo vytvorené podklady na akože prieskum trhu, ktorý sa urobil cez Vianoce, v ktorom oslovili tri údajne vopred vybrané eventové agentúry. Jednou z nch bola aj agentúra Evka, ktorá je blízka strane Smer a na ktorú bolo zadanie priamo prispôsobené. „Veľmi sa tlačilo na to, aby bolo logo predsatvené ešte pred voľbami a aby tam bola ešte vtedajšia vláda. Všetko bolo veľmi narýchlo.“

    Na podozrivé okolnosti výberu agentúry Evka upozorňoval už pred časom denník SME, ktorý vtedy žiadal od ministerstva všetky podklady, ktoré sa spájajú s výberom Evky – cenovú ponuku všetkých oslovených agentúr, kritériá na podanie cenovej ponuky, materiály z prieskumu trhu či zápisnicu z rokovania. Ministerstvo však vyhlásilo, že tieto dokumenty nemá a ani mať nemusí, lebo Evku vybrali cez výnimku vo verejnom obstarávaní. Evke vyplatili na podujatie predstavenia loga 156-tisíc eur. Ako boli prostriedky použité, však podľa blogu ministerstvo tendenčne zavádzalo. Tvrdilo totiž, že z tejto sumy vyplatili aj honoráre umelcov, Hlávková však poukázala na to, že honoráre vyplatili mimo týchto peňazí priamo od ministerstva umelcom a celková cena podujatia na predstavenie loga sa tak nakoniec vyšplhala na viac ako 300-tisíc eur.

    Vo svetle všetkých týchto machinácií sa Hlávková rozhodla podať výpoveď a z ministerstva odísť. Po odchode sa Hlávková rozhodla na zvláštne praktiky listom upozorniť ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka, s ktorým sa aj nakoniec stretla. „Minister na to povedal, že moje mladícke ideály sú mu sympatické, ale že srdce musí ísť ruka v ruke s rozumom,” píše v blogu. Podľa ministra poslal Ťapákovú na ministerstvo sám premiér.

    Transparency International má veľké podozrenie na porušovanie zákona a preto poslala podnety na kontrolu na Najvyšší kontrolný úrad, Protimonopolný úrad, ako aj Úrad pre verejné obstarávanie. Uviedol šéf organizácie, ktorý zároveň verejne požiadal ministra Lajčáka, aby zverejnil všetku dokumentáciu, ktorú má podľa zákona zverejniť k týmto obstarávaniam.

    V pondelok ráno sa na tlačovej konferencii nečakane objavil aj zástupca agentúry Viva Musica Matej Drlička a prehlásil, že prišiel uviesť veci na pravú mieru, aj keď nebol na tlačovku pozvaný. Pôvodný nápad ministerstva premietať koncert na led stenu na námestí, ktorý bol nacenený na pôvodných 20-tisíc, sa mu zdal nedôstojný a tak navrhol vlastný návrh, ktorý vo výsledku síce stál niekoľkonásobne viac, ale bol aj úplne iný. V rámci neho vystúpilo 200 umelcov zo všetkých členských krajín EÚ, ktorí museli byť niekde ubytovaní, zabezpečovali sa im letenky a tiež strava trikrát denne. Razantne odmietol, aby bola agentúra zaťahovaná do politických káuz. A vníma to ako veľmi nekorektné. Pretože Viva Musica teraz vyzerá ako agentúra, ktorá prehajdákala státisíce eur z ministerstva, čo nie je podľa neho vôbec pravda.

    Autor: Dominik F.

    - Reklama -