Obdobie, v ktorom bude Slovensko predsedať Európskej únii, sa blíži a ministerstvo zahraničia sa tento významný okamih pokúša prezentovať aj pomocou reklám. Najnovšie rezort vydal sériu spotov, v ktorých vystupujú známe slovenské osobnosti z rôznych oblastí spoločenského života.
„Ide o 10 TV spotov s osobnosťami, ktoré boli vyberané podľa toho, ako sú známe v jednotlivých oblastiach života spoločnosti,“ prezradil pre ParlamentnéListy.sk hovorca rezortu Peter Stano. „Predsednícke posolstvá sú zrozumiteľnou formou a s dávkou emócie sprostredkované rešpektovanými osobnosťami,“ myslí si o spotoch.
Medzi protagonistami spotov sú naši úspešní športovci, napríklad olympijská medailistka Danka Barteková, dvojnásobný olympijský víťaz Michal Martikán, tenistka Dominika Cibulková aj majster sveta v ľadovom hokeji Richard Lintner. Z hercov je to Diana Mórová a Marek Majeský, hudobníkov zastupuje operná speváčka Adriana Kučerová a spevák Ján Kuric. Desiatku známych osobností uzatvárajú generálny riaditeľ SND Marián Chudovský a popredná odborníčka na problematiku eura Elena Kohútiková.
Spot s hercom Marekom Majeským Zdroj: YouTube/EU2016 SK
Je čas ukázať sa v tom najlepšom svetle
„Cieľom spotov s osobnosťami je priblížiť domácej verejnosti naše historicky prvé predsedníctvo v Rade EÚ ako udalosť celospoločenského významu. Toto predsedníctvo je dôležitou politickou výzvou pre krajinu a zároveň je to jedinečná šanca na zviditeľnenie Slovenska, jeho krás, kultúry a výnimočných ľudí,“ napísal Peter Stano.
Pred videami, v ktorých účinkujú známe osobnosti, ministerstvo publikovalo ešte spoty, ktoré sa začínajú slovami: „Viete, prečo sa desiatky miliónov Európanov do konca tohto roka dozvedia, že…“ V tých prezentujú známych slovenských vynálezcov ako Štefana Baniča, ktorý má na svedomí vynález padáka či Eduarda Penkalu, ktorý vynašiel pero. Ďalšie spoty prezentujú fujaru alebo automobilový priemysel. Kampaň, ktorá predchádzala videám s osobnosťami, mala názov Je čas ukázať sa v tom najlepšom svetle.
„Propagačné spoty, ako aj spoty s osobnosťami sú priebežne nasadzované a vysielané v televíziách RTVS, TV Markíza, TV JOJ a TA3, v Rádiu Expres a rozhlasovej sieti Radio Services, ktorá zastrešuje rádiá Jemné, Európa 2, Anténa Rock a Vlna,“ napísal Stano a dodal, že za výrobou spotov stojí LOCO Agency, ktorú vedie Peter Nuňéz. Známy televízny režisér má na svojom konte prácu na mnohých veľkých televíznych projektoch ako napríklad Superstar či veľkolepé tanečné súťaže.
Výber reklamnej spoločnosti prebehol podľa zákona
“Pri výbere spoločnosti na realizáciu spotov sme postupovali v súlade so zákonom, oslovili sme tri spoločnosti a vybrali sme ponuku s najnižšou cenou,” napísal hovorca rezortu, ktorý dodáva, že všetky zmluvy sú dostupné v Centrálnom registri zmlúv. Koľko spoty daňových poplatníkov stáli, Stano neupresnil.
Podľa portálu Mediálne.sk do produkcie celého reklamného balíka ministerstvo investovalo 122-tisíc eur. Všetky spoty majú aj anglickú jazykovú verziu. „Tieto spoty dopĺňajú ďalšie komunikačné nástroje, ktoré používame na informovanie verejnosti o našom predsedníctve,“ píše hovorca rezortu a dodáva, že ide o predsednícky web www.eu2016.sk a dva jazykovo odlíšené učty na Twitteri či profil na Facebooku.
Spot propagujúci automobilový priemysel Zdroj: YouTube/EU2016 SK
Logo z interpunkčných znamienok
Jednou z hlavných tém propagácie predsedníctva bolo jeho logo, ktoré rezort predstavil na galavečeri vo februári. Stálo 4 500 eur, vzišlo z verejnej súťaže, v ktorej bolo prihlásených 229 návrhov od odborníkov aj laikov. Návrhy hodnotila odborná komisia, ktorej členmi okrem zástupcov rezortu zahraničia boli aj traja externí odborníci na dizajn a reklamu.
Logo, ktoré je tvorené zvláštnosťou slovenského jazyka – interpunkčnými znamienkami, predstavuje podľa ministra zahraničných vecí Miroslava Lajčáka pozitívnu energiu, úsmev a je dynamické a ľahko zapamätateľné. A je podľa neho takisto nepochybne európske, pričom pozitívna energia z neho symbolizuje náš kladný vzťah k Únii. „S usmiatou tvárou svojho loga tentoraz v úlohe kapitána Slovensko bude musieť naplno využiť aj svoju povestnú vynaliezavosť a flexibilitu,“ dodal šéf slovenskej diplomacie. Viac sme o tom písali TU.
Spomínané logo však medzi obyvateľmi Slovenska vyvolalo zmiešané emócie a na sociálnych sieťach si z neho mnohí robili posmech. Naopak, prevažne negatívne reakcie vyvolala informácia, že kým samotné logo stálo 4 500 eur, účet za galavečer, na ktorom ho predstavili verejnosti, sa vyšplhal až na takmer 200-tisíc eur. Viac si môžete prečítať TU.