Slogan „Subhan Allah“, čo v preklade znamená „Chvála Alahovi (Bohu)“, vyvolal v Londýne pobúrenie odporcov migrantov aj veriacich kresťanov. Takýto nábožensky motivovaný pútač sa v čase rastúceho odporu voči moslimským migrantom v Európe rozhodla použiť najväčšia islamská charitatívna organizácia na svete Islamic Relief.
Chváľte Alaha, ale prečo?
Po Londýne budú údajne jazdiť stovky autobusov oblepených sloganmi islamskej charity. Výzvy na „velebenie Alaha“ však nemajú byť žiadnou moslimskou propagandou, za ktorú ich niektorí Briti považujú. Údajne ide len o snahu vyzbierať peniaze na pomoc obetiam krvavého konfliktu v Sýrii a zmierniť napätie medzi moslimskou a nemoslimskou časťou britskej spoločnosti.
Pútače so silne náboženským textom sa na autobusoch londýnskej mestskej dopravy neobjavili v tomto čase náhodou. V júni sa totiž začína posvätný islamský sviatok ramadán. Práve počas neho moslimovia hodujú a tí, ktorí si to môžu dovoliť, často prispievajú aj na charitu. Preto celosvetová charitatívna organizácia Islamic Relief odštartovala kampaň práve teraz, ale nečakala takú negatívnu odozvu zo strany niektorých obyvateľov Londýna.
Kampaň sa pritom nemá podľa denníka The Independent obmedziť len na britskú metropolu. Reklama s pre niektorých provokatívnym sloganom bude umiestnená na mestskej doprave v piatich mestách Veľkej Británie s najväčším zastúpením moslimskej komunity. Jej cieľom má byť podľa Islamic Relief „zmena negatívneho prostredia“. Zatiaľ sa však zdá, že reklama docielila presný opak.
Hnev kresťanov
Odporcovia islamských migrantov v Británii majú na odpor voči moslimom svoje dôvody aj bez spomínanej reklamy, ktorá velebí Alaha. Veriaci kresťania však majú navyše ešte jeden dôvod, prečo sa hnevajú na snahy islamskej charity. Len vlani totiž jedna zo spoločností, ktorá prevádzkuje londýnske kiná, odmietla vysielať reklamu, v ktorej sa ľudia rôznych rás a povolaní modlili.
(Text pokračuje pod videom)
VIDEO Reklama, ktorú museli stiahnuť z kín, pretože v nej znie kresťanská modlitba
Zamietnutie kresťansky motivovanej reklamy pred Vianocami označil za „smiešne“ aj premiér David Cameron. Do kín spoločnosti Digital Cinema Media sa pustila aj Komisia pre rovnoprávnosť a ľudské práva, ktorá krátko po stiahnutí reklamy uviedla, že v britských zákonoch „neexistuje nič, čo by zakazovalo kresťanským organizáciám propagovať ich vieru pomocou reklamy“.
Vlaňajší predvianočný krok spoločnosti Digital Cinema Media, ktorá prevádzkuje viacero londýnskych kín, pobúril veriacich kresťanov v Británii o to viac, že v ňom vystupoval aj samotný arcibiskup z Canterbury. Napriek kritike sa reklama do siete kín pred Vianocami nevrátila.
O to väčšie vášne teraz vyvoláva kampaň na londýnskych autobusoch, ktorú na propagáciu svojej myšlienky zvolila najväčšia celosvetová islamská charita Islamic relief. „Ak majú ostatné náboženstvá dovolené vztyčovať náboženskú reklamu, tak by to mali mať dovolené aj kresťania,“ uviedla bývalá konzervatívna poslankyňa Ann Widdecombeová pre britský portál Express.
Napriek nespokojnosti nemôžu odporcovia s reklamami na londýnskych dvojposchodových autobusoch nič urobiť. Na rozdiel od kín totiž nemá londýnsky dopravný podnik žiadne konkrétne regulácie, ktoré by zakazovali umiestňovať na vozidlá nábožensky motivovanú reklamu. „Británia je kresťanská krajina a my kresťania musíme nájsť spoločnú reč. Ak dovoľujeme tieto reklamy na islam, tak potom musíme dať kresťanom oveľa viac slobody, aby sa mohli vyjadriť,“ tvrdí Andrea Williamsová, ktorá vedie britskú kresťanskú organizáciu Christian Concern.
Alah pre všetkých
Kampaň, ktorej dominuje slogan „Subhan Allah“, je pre niektorých tŕňom v oku a prichádza len pár dní po zvolení prvého moslima za starostu Londýna. Aj to považujú poniektorí odporcovia islamu za „zvláštnu zhodu okolností“.
Odpor a vzdor verejnosti však nemení nič na tom, že reklama najväčšej islamskej charitatívnej organizácie sa objaví nielen v Londýne, ale aj v Birminghame, Manchestri, Leicestri a Bradforde. Všetko sú to mestá, v ktorých žije početná komunita moslimských migrantov.
Podľa Simona Calverta z britského Kresťanského inštitútu je kampaň charitatívnej organizácie Islamic Relief signálom niečoho nového aj pre kresťanov. „Je to začiatok novej éry výraznejších prejavov kresťanskej viery, z ktorej sa stala persona non grata (nechcená osoba),“ myslí si Calvert.
- Reklama -