Smer-SD
K problematike sa za stranu Smer vyjadrila hovorkyňa Ľubica Končalová: „Počas uplynulých štyroch rokov sa rozostavalo toľko kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest ako nikdy predtým v histórii Slovenska. Výrazným spôsobom sme začali s opravou ciest prvej triedy. Určite chceme, aby sa v tomto trende pokračovalo aj po voľbách a výstavba pokračovala aj v diaľničných ťahoch na východe, severe a juhu Slovenska.
Po veľmi úspešnom zavedení 100-percentných sociálnych zliav na cestovanie vlakom bude naším cieľom aj v nasledujúcich rokoch podpora železničnej dopravy. Ak budeme mať možnosť pokračovať pri riadení rezortu, máme ambíciu ešte intenzívnejšie zladiť spoluprácu vlakovej a autobusovej dopravy a výsledkom tohto procesu by mohlo byť rozšírenie sociálnych zliav aj na autobusovú dopravu.
Samozrejme, chceme pokračovať aj v skvalitňovaní verejnej dopravy, či už prostredníctvom nových vlakov, budovaním systémov integrovanej dopravy, nových záchytných parkovísk, alebo nových vlakových zastávok. Pokračovať by sa malo aj v dobre nastavených programoch podpory bývania alebo podpory cestovného ruchu, ktoré v roku 2015 zaznamenali niekoľko rekordov.“
#Sieť
K téme sa za stranu vyjadrila hovorkyňa Karolína Ducká: „Jednou z 10 hlavných priorít #SIETE, s ktorými ide do volieb, je rýchlejšia výstavba diaľnic a ciest v zanedbaných regiónoch. Do roku 2020 musíme dokončiť diaľnicu do Košíc a výrazne urýchliť výstavbu rýchlostných ciest, najmä na Orave, Zemplíne, Gemeri a Hornej Nitre, teda významnú časť R2 a R3. Uprednostníme financovanie zo štátneho rozpočtu v kombinácii s eurofondami, lebo je lacnejšie ako PPP projekty.
Potrebujeme znížiť priepastné regionálne rozdiely. Okrem spomínanej výstavby ciest je na to zásadným nástrojom #SIETE pomoc prostredníctvom Regionálnych ekonomických zón, ktoré budú vytvorené v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. V okresoch budú vytvorené špeciálne a plošné daňové pravidlá, ktoré budú nastavené tak, aby prilákali nové investície a vytvorili dodatočné pracovné miesta v nových aj v už existujúcich podnikoch, farmách a prevádzkach.
Pre využitie plného potenciálu cestovného ruchu chceme zefektívniť a zjednodušiť legislatívu na financovanie oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu, a tým zvýšiť návštevnosť a rozvoj v regiónoch. Nezabúdame aj na zlepšenie podmienok pre masovú turistiku, napríklad zabezpečenie prístupu do lesov, výstavbu táborísk, horských cyklotrás či prístreškov.“
SNS
K problematike vypracovali stanovisko členovia odborného kabinetu SNS pre rezort dopravy: „Snažili by sme sa o vypracovanie dopravného modelu Slovenska s cieľom definovať alokáciu dopravnej záťaže a vzájomnej interakcie medzi diaľničnú, cestnú, železničnú, kombinovanú, leteckú a vodnú dopravu a to v súlade s medzinárodnou dopravnou sieťou (TEN-T). Tiež chceme navrhnúť systém optimalizácie integrovanej regionálnej, prímestskej a mestskej dopravy a systém alokácie verejných dopravných služieb.
Naším cieľom je aj podpora procesov ekonomickej stabilizácie rozhodujúcich dopravcov a správcov dopravnej infraštruktúry. Zabezpečenie optimalizácie podnikateľského prostredia v dopravných službách, zachovanie majetkovej účasti štátu a samosprávy vo vlastníctve dopravnej infraštruktúry. Ďalej chceme definovať verejný záujem v oblasti dotovanej verejnej dopravy, vypracovať korektné pravidlá vo vzťahu k súkromnej sieti dopravcov a ich vzájomnej súťaživostí.
V našom programe máme zahrnuté a navrhnutie systému financovania regionálnych letísk a regionálnych železničných tratí s rozhodujúcim významom pre dané územie, ale s nedostatočnou prevádzkovou efektívnosťou.
Našou prioritou je aj dobudovanie diaľničnej siete a rýchlostných komunikácií, definovanie postupnosti výstavby obchvatov miest a obcí rýchlostných komunikácii a ciest I. triedy a vyriešiť financovanie opráv a rekonštrukcií ciest II. a III. triedy, ktoré sú v havarijnom stave a nie je možné ich spolufinancovať z prostriedkov EÚ.“
Sloboda a Solidarita
Miroslav Ivan (tímlíder strany SaS pre dopravu): Za ostatné štyri roky sme v sektore rozvoja dopravy svedkami len zanedbateľného pokroku. Cestná infraštruktúra je v nevyhovujúcom stave, v železničnej doprave vládne monopol štátneho prepravcu a tí, ktorí v doprave podnikajú, sú žmýkaní daňami a mýtnymi poplatkami. A tiež likvidačnými pokutami. Strana SaS má pripravený komplexný program riešenia týchto problémov a výsledkom má byť spokojnosť vodičov, cestujúcich a nákladných autodopravcov. Za hlavné programové ciele považujeme: presun čo najväčšieho objemu eurofondov na budovanie infraštruktúry, teda cestnej a železničnej siete, dobudovanie diaľničného prepojenia BA a KE diaľnicou D1 a urýchlené dobudovanie južnej časti rýchlostnej cesty R2 od Zvolena do Košíc, aby aj regióny s najvyššou mierou nezamestnanosti boli pripojené do diaľničnej siete SR, liberalizáciu železničnej prepravy osôb a tak vytvorenie konkurenčného prostredia v oblasti osobnej železničnej prepravy, lebo len tak je možné zabezpečiť zníženie štátnych dotácií do tejto formy prepravy a zároveň zlepšenie kvality služieb pre cestujúcich.
Ďalej sa snažíme zastaviť socialistické maniere v autobusovej doprave a zobrať úradom kompetencie, ktoré bránia rozvoju komerčnej autobusovej prepravy osôb. Dôležitým faktorom je aj zmena podmienok podnikania v osobnej preprave a dať možnosť novým formám v tejto oblasti podnikania, zdieľanej ekonomike (napr. UBER).
Snažíme sa tiež o zavedenie zníženia daňového zaťaženia nákladných autodopravcov, konkrétne zníženie daní z motorových vozidiel na najnižšiu úroveň, ktorú stanovuje EÚ a zníženie spotrebných daní na pohonné hmoty. Chceme prijať zásadné a pozitívne zmeny v poskytovaní zliav z mýtnych poplatkov. Vykonať revíziu systému pokút, ktoré sú v súčasnosti pre týchto vodičov likvidačné. Na záver chcem poznamenať, že významnou zložkou nášho programu ja aj zavedenie nesystémových poplatkov za registráciu motorových vozidiel a vrátenia ich späť na 33 eur za vozidlo.
Most-Híd
Árpád Érsek (poslanec): “Činnosť rezortu dopravy v uplynulých štyroch rokoch možno označiť za veľmi rozporuplnú. Na jednej strane je pozitívom, že sa im podarilo dokončiť rozbehnuté diaľničné projekty ešte z čias vlády Ivety Radičovej, aj keď v minulosti ich viackrát spochybňovali. Na druhej strane sa opäť vrátili k vysokým cenám pri tendroch nových diaľničných úsekov. Takisto nevytvorili generel dopravy, teda úseky, ktoré je potrebné stavať čo najskôr. Mali na základe niekoľkých kritérií vytvoriť takýto plán – intenzita dopravy, nezamestnanosť, zahraničné prepojenia, investičné projekty.
Poštové služby zaznamenali zlepšenie a ponuku nových služieb. Pri predaji vagónov Carga je otázny efekt celej operácie. Tu je potrebné vyhodnotiť a zvážiť postup budúcej vlády. Za najväčšie prešľapy možno jednoznačne považovať kauzy Váhostav, schránkové firmy zo zahraničia pri tendri na palivové karty, kde vedenie ministerstva zlyhalo pri vyvodzovaní politickej zodpovednosti. Takisto sa nepodarilo prijať tak dlho sľubovaný nový stavebný zákon, ktorý nebol dobre pripravený a musel sa stiahnuť z rokovania parlamentu. Chýba adresnosť opatrení, ako sú vlaky zadarmo, takisto viac ako 220-tisíc občanov Slovenska takúto možnosť ani nemá.
Pokračovanie vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest na základe vypracovaného generelu, pričom je potrebné zabezpečiť projektovú pripravenosť NDS, aby v prípade dostatku financií bolo možné bez zdržania stavať. Je potrebné vytvoriť jednotný grafikon vlakovej a autobusovej dopravy, ktorý by zabezpečil efektívnu dopravu bez zbytočných duplicít. Dosiahlo by sa tým výrazne zníženie nákladov na verejnú dopravu. Tiež je potrebné pokračovať v liberalizácii vlakovej dopravy, technických kontrol vozidiel. Cestovný ruch je potrebné posilniť. Slovensko má veľký potenciál nielen v našich horách, ale aj v kúpeľníctve či agroturistike. To sú spôsoby ako dosiahnuť aj vyššiu zamestnanosť v regiónoch a priniesť hospodársky rast na vidiek.
Je potrebné vždy posudzovať pri jednotlivých úsekoch vhodnosť využitia rôznych spôsobov financovania. Takisto potrebujeme pristúpiť k prehodnoteniu fungovania inštitútu štátnej expertízy, keďže štátna expertíza v poslednom období výrazne prevýšila odhad nákladov na výstavbu diaľnic, ako to bolo v reálnej súťaži. Zbytočne sa potom naťahovali tendre pre uzavretie zmlúv, keďže odhady a ponuky boli výrazne rozdielne. Slovensko má k dispozícii v ďalšom programovacom období takmer 15 miliárd eur. Tieto peniaze treba jednoznačne využiť na rozvoj infraštruktúry v rámci celého Slovenska. V našom programe máme bod, ktorý hovorí o dostupnosti diaľnice, či rýchlostnej cesty do 30 minút.“
OĽaNO
Igor Matovič (predseda hnutia): “Diaľnice budeme stavať rovnako rýchlo ako Ficova vláda. Avšak s tým rozdielom, že ich nebudú stavať kamaráti pána premiéra za dvojnásobné ceny, na čo doplatia naše deti, keď budú dlhy po Smere splácať. Budeme vždy presadzovať ekonomicky najvýhodnejší spôsob financovania. Budeme garantovať, že skončia akékoľvek kšefty a tunelovanie aj na ministerstve dopravy. Medzi najväčšie prešlapy Ficovej vlády patrí neschopnosť ministra Počiatka zabrániť podvodu na živnostníkoch a malých podnikateľoch pri výstavbe diaľníc firmou Váhostav. Minister bol opakovane upozornený na hroziace riziká, opakovane nereagoval, až prišlo k najhoršiemu. Rovnako sa minister “vyznamenal” desiatkami úplne zbytočných projektov v duchu 30 miliónov na “Dopravný servis”, ktorý roky zadarmo zabezpečujú súkromné rádiá. Vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov rušiť nebudeme. Pre ľudí, ktorí vlaky vo svoje obci nemajú zavedieme bezplatnú autobusovú dopravu po najbližšiu železničnú stanicu. Našim cieľom je, aby ľudia mohli byť šťastní tam, kde sa narodili, aby nemuseli dochádzať na týždňovky za prácou. Preto v prvom rade klepneme zlodejom po prstoch, živnostníkom a zamestnávateľom umožníme voľne dýchať a poctivých podnikateľov ochránime pred podvodníkmi, ktorí im neplatia faktúry.”
KDH
Ján Figeľ (predseda hnutia): “V prvom rade nebudeme stavať predražene cez PPP projekty, ako sa to snaží obnoviť súčasná vláda. Ďalej – nulová tolerancia k neplatičom faktúr, aby sa prípad Váhostavu neopakoval. Prioritou bude výstavba diaľničnej siete medzi Bratislavou a Košicami, ale aj na Kysuciach a južný ťah od Trenčína cez Zvolen až po Košice. Prioritou bude tiež železničná doprava, aby sme odľahčili preťaženú cestnú dopravu. V neposlednom rade to bude nový stavebný zákon, aby sa zjednodušil a zrýchlil celý proces výstavby, ale aby sa aj zabránilo vzniku čiernych stavieb. Posilníme aj rozvoj regiónov a rast zamestnanosti prostredníctvom cestovného ruchu, ktorý patrí do rezortu a zanedbáva sa z hľadiska svojho potenciálu.”
SKOK!
K problematike sa za stranu SKOK! vyjadrila hovorkyňa Martina Medzayová: Samozrejme, je nutné dokončiť diaľnice, za normálne ceny, férovú a transparentnú súťaž. Je potrebné používať žltý FIDIC – víťazný staviteľ navrhne riešenie, a cena sa nesmie navyšovať. Dôležitou je aj ochrana drobných subdodávateľov – výhrada vlastníctva – dielo alebo časť prechádza na objednávateľa až po zaplatení faktúry – nezaplatíš faktúry, neskolauduješ diaľnicu. Významnou tematikou je otázka konkurencie v doprave – autobusy, vlaky – funguje výborne, lepšie služby, nižšie ceny – podporovať, navrhovali sme aj zákonom rozšíriť konkurenciu na všetku diaľkovú prepravu, aby župan nemohol svojvoľne zakázať vstup nového konkurenta na trh, ako sa stalo v Bratislave a v Nitre.
Šanca
K problematike sa za stranu Šanca vyjadril hovorca Ľubor Kyselý: V prvom rade potrebujeme prehodnotiť súčasné nastavenie čerpania eurofondov a zúžiť ho na dve priority: podporu verejnej dopravy a výstavbu, a opravu ciest. V súčasnosti je napríklad otázne, či musí štát pri súčasnom stave ciest investovať 80 mil. eur do prístavu v Bratislave, ktorý má ročne tržby na úrovni jedného až dvoch miliónov eur.
Okamžite by sme pristúpili k detailnému preskúmaniu zmluvy o bratislavskom obchvate a jej výhodnosti, ale bez spochybnenia potreby výstavby R7. Prehodnotili by sme aj súčasný systém spoplatnenia ciest a zaviedli regionálne diaľničné známky tak, ako to je v Maďarsku. Chceme dosiahnuť, aby ľudia a podnikatelia, ktorí využívajú cesty len vo svojom regióne, neboli nútení platiť za celoslovenskú známku.