Práve na to poukazoval aj prepustený učiteľ košickej obchodnej akadémie Oto Žarnay, ktorý dodnes so školou vedie súdny spor o neplatnosti rozviazania pracovného pomeru. Oto Žarnay, ktorý dnes kandiduje do parlamentu za Matovičovo hnutie OĽaNO, bol do mája 2013 učiteľom a predsedom Rady školy na Obchodnej akadémii Polárna v Košiciach. Po tom, ako upozornil, že škola pravidelne posiela externým právnikom tisíce eur, prišiel o miesto. Jeho podozrenia potvrdil aj hlavný kontrolór Košického samosprávneho kraja Vojtech Farkaš.
Na základe podnetu, ktorý úrad evidoval už v minulosti, súčasný predseda Karol Mitrík rozhodol o mimoriadnej kontrole v škole. Kontrolóri NKÚ sa zamerali na rozpočet, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, správnosť účtovných operácií, ako aj na funkčnosť vnútorného kontrolného systému. Zistili nedostatky pri inventarizácii, jej nevykonávaním nebola zabezpečená preukázateľnosť účtovníctva. Obchodná akadémia zároveň netvorila zákonné rezervy na prebiehajúci súdny spor.
Ako informuje Dobáková, preukázané bolo porušenie finančnej disciplíny v celkovej sume viac ako 51 000 eur z dôvodu použitia verejných prostriedkov nad rámec oprávnenia, neodvedenia prostriedkov v stanovenej lehote a nedodržaním pravidiel a podmienok, za ktorých boli verejné prostriedky poskytnuté (48 700 eur), ako aj z dôvodu nehospodárneho vynakladania verejných prostriedkov (2 258 eur). Škola protiprávny stav pri porušení finančnej disciplíny odstránila v prvom prípade pred ukončením kontroly, v druhom prípade ešte pred začatím kontroly. Porušenie finančnej disciplíny bolo zistené aj pri vyplatení cestovných náhrad. Pri nakladaní s majetkom neboli dodržané zmluvné podmienky pri účtovaní nájomného za prenájom telocvične podľa účinnej zmluvy, ale podľa využitia predmetu nájmu. Nedodržaný bol aj postup pri prenechávaní majetku do užívania. Namiesto zmlúv o nájme nebytových priestorov škola uzatvárala zmluvy o výpožičke (priestory školy za účelom konania volieb; plocha strechy za účelom umiestnenia monitorovacej stanice na monitorovanie úrovne elektromagnetického poľa), a tak nezakladali povinnosť finančnej odplaty.
Predmetom mimoriadnej kontroly NKÚ bolo predovšetkým verejné obstarávanie na poskytovanie právnych služieb v roku 2010 a v roku 2012. Podľa Dobákovej kontrolóri sa pozreli na to, či takéto právne služby boli pre obchodnú akadémiu potrebné. Zistili, že škola v bezprostredne predchádzajúcich rokoch nevyužívala právne služby, v roku 2010 dokonca neviedla súdne konania ani konania pred orgánmi verejnej moci, ktoré by si vyžadovali zastupovanie advokátom. Pri zadaní zákazky na právne služby obchodná akadémia stanovila predpokladanú hodnotu zákazky do 10 000 eur s DPH ročne.
Kontrolórom NKÚ však škola nevedela relevantne dokladovať spôsob stanovenia predpokladanej hodnoty zákazky, odvolávala sa na to, že cena bola určená „približne podľa dostupných zistení cien“. Hospodárnosť a efektívnosť použitia verejných prostriedkov podľa zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy nebola zachovaná nejednoznačným vymedzením predmetu zákazky. Absentovala totiž akákoľvek informácia o zložitosti právnych sporov, ktoré bude potrebné riešiť. Zároveň predmet zmluvy zakladal nárok na ďalšiu odmenu (v rozpore s vysúťaženou cenovou ponukou). Pre úspešného uchádzača tak verejný obstarávateľ pripravil výhodnejšie zmluvné podmienky ako tie, o ktorých mali vedomosť potenciálni záujemcovia o danú zákazku, ako aj ostatní uchádzači, ktorí neboli úspešní vo verejnom obstarávaní. Školou vypracovaný plán na rok 2010 zároveň neuvádzal požiadavku na obstaranie právnych služieb, rovnako ani aktualizácia z októbra 2010. Až následná aktualizácia z januára 2011 deklarovala požiadavku právnych služieb, avšak vtedy už existovala platne uzavretá zmluva z 30. decembra 2010 na obdobie jedného roka v sume 5 400 eur. Zmluva o poskytovaní právnej pomoci z apríla 2012 bola uzavretá na 6 600 eur. Tým, že obchodná akadémia ako verejný obstarávateľ neuchovala všetky doklady po uzavretí zmluvy o poskytovaní právnej pomoci, nepostupovala v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.
Ako uvádza Dobáková, kontrola NKÚ takisto zistila, že na porovnateľný predmet zákazky mala iná škola v Košiciach v pôsobnosti toho istého zriaďovateľa uzavretú zmluvu o poskytovaní právnej pomoci s tou istou advokátskou kanceláriou v sume 4 800 eur, čiže o 1 800 eur nižšiu ako v prípade Obchodnej akadémie na Polárnej ulici. Úrad konštatuje, že obchodná akadémia v tomto prípade neuplatňovala princíp hospodárnosti, transparentnosti, efektívnosti a rovnakého zaobchádzania so záujemcami, pričom právne služby v danom rozsahu škola nepotrebovala. Na tieto účely mohla využiť právne služby zriaďovateľa, čiže Košického samosprávneho kraja (KSK).
Zistenia kontroly NKÚ poukazujú aj na to, že zavedený vnútorný kontrolný systém školy nefungoval vo všetkých prípadoch účinne. Škole odovzdali protokol s odporúčaniami na odstránenie nedostatkov, ako napr. výzva zosúladiť pracovný poriadok so zákonom o výkone práce vo verejnom záujme, upraviť pravidlá pre vykonávanie predbežnej, priebežnej a následnej finančnej kontroly so zákonom o finančnej kontrole. Úrad škole zároveň odporučil upraviť vnútornú smernicu používania služobných telefónov na súkromné účely, ako aj vypracovať vnútorný predpis pre spôsob tvorby a používania rezervy.
„Košický samosprávny kraj berie výsledky kontroly NKÚ na vedomie s rovnakou váhou, ako výsledky kontrol a stanoviská iných kontrolných orgánov a rozhodnutia orgánov činných v trestnom konaní, ktoré konali v predmetnej veci a nezistili závažné nedostatky,“ uviedla v stanovisku hovorkyňa Košického samosprávneho kraja Zuzana Bobríková.