Inžiniersko-geologický prieskum nestabilného brala pod hradom Strečno by mal byť hotový do konca roka. „Dva nové dilatometre nám merajú aktuálny stav toho skalného brala, či sa odchyľuje alebo neodchyľuje. Takže máme už informácie online, predtým sa to robilo fyzickým pozretím. Budeme robiť aj laserové merania z druhého brehu Váhu. Na základe týchto meraní budeme vedieť vypracovať správu inžinierskeho-geologického postupu a budeme vedieť nastaviť aj postup sanácie. Teda budeme vedieť, čo tu je, koľko tu toho je, čo hrozí a budeme vedieť postup, ako zabrániť prípadným škodám, prípadnému odtrhnutiu časti brala,“ povedal dnes na brífingu pod hradom Strečno minister životného prostredia Peter Žiga.
So sanáciou brala nad hlavným cestným ťahom medzi Žilinou a Martinom chcú začať v marci. „Máme navrhnutých niekoľko možností riešenia v rámci sanácie – od odstránenia náletových drevín, ktoré vytvárajú problém v tom skalnom brale, pretože rozťahujú skaly medzi sebou cez kotvenia, cez mikropilóty či natiahnutie sietí. Uvidíme, ako dopadne ten inžiniersko-geologický prieskum. A, samozrejme, máme tu riešenie aj pre tých, ktorí tu cestujú, denne tu prejde až 30-tisíc áut. A jedno z riešení, aby sme nemuseli odstavovať dopravu, je výstavba galérie,“ povedal Žiga.
Pohyb skalného brala pod Strečnianskym hradom merajú pravidelne od roku 1996. Prvé anomálie zaznamenali v roku 2011. „Takú výraznejšiu anomáliu sme zaznamenali v minulom roku, kedy sa nám tá diletácia pohla asi o štyri milimetre, čo je pri takomto skalnom brale už dosť veľa,“ dodal minister životného prostredia.
Na hrozbu uvoľnenia skalného previsu a jeho pád na jednu z najfrekventovanejších ciest na Slovensku upozornili začiatkom leta geológovia zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Odklon skalného previsu od hradného brala meria ústav štyrikrát ročne. Posledné merania naznačujú výrazný posun trhliny. „Výsledky meraní ukazujú na vážny stav, pretože hrozí odtrhnutie skalného previsu veľkých rozmerov a jeho zrútenie na frekventovanú komunikáciu pod skalným bralom. V posledných dvoch rokoch sa otváranie poruchy zrýchlilo. Skalný previs sa odkláňa od hradného brala a pozvoľne klesá,“ uviedla v júni Alena Klukanová zo Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra. Pre nestabilné bralo Okresný úrad v Žiline zriadil koncom júna krízový štáb. Letecký prieskum odhalil rozsiahlu eróziu. Narušené sú celkovo štyri skalné bloky. Vláda vyčlenila na ich sanáciu takmer milión eur.
Hrad Strečno sa nachádza na severnom okraji Malej Fatry na vyše sto metrov vysokom skalnom brale nad riekou Váh. Pod strmým skalným masívom vedie frekventovaná štátna cesta I. triedy č. 1/18, spájajúca Žilinu s Martinom. Pod bralom sú tiež vybudované parkovacie plochy s bufetom rýchleho občerstvenia. V roku 1984 sa uskutočnila zatiaľ posledná sanácia skalného masívu. Odvtedy však uplynulo 31 rokov a za ten čas obnažené horniny na skalnej stene zvetrávali a uvoľňovali sa.
V skalnom masíve sa podľa správy ministerstva životného prostredia nachádzajú aj ďalšie pukliny ako aj priečne systémy puklín, ktoré sú príčinou lokálnych skalných zosuvov a vypadávania skalných úlomkov. „Stav hornín v stene pod hradom možno definovať ako veľmi nepriaznivý a nebezpečný, a to nielen pre premávku na ceste I/18, ktorou denne prejde 28 000 až 30 000 vozidiel, keďže previsy a bloky s kubatúrou stoviek metrov kubických sa môžu neočakávane odtrhnúť a zosunúť, ale stačí aj menší skalný úlomok, ktorý po uvoľnení môže zraniť alebo usmrtiť človeka,“ píše sa v správe.