Bajan, zaplatíš vzniknuté škody ty? Spoločnosť EEI po podivnom tendri odstúpila od zmluvy. Na rade je prokuratúra

    0
    Starosta Petržalky Vladimír Bajan (Autor: SITA)

    Starosta najväčšieho sídliska na Slovensku Vladimír Bajan a vedenie mestskej časti dnes utŕžili poriadnu ranu. Na rýchlo pozliepaná predražená parkovacia politika, ktorá sa poslancom ani obyvateľom nepáčila, dnes skončila. Firma,  ktorá vyhrala pochybnú súťaž dnes informovala, že sa rozhodli od zmluvy odstúpiť. Spoločnosť EEI konštatuje, že útoky na firmu, znevažovanie jej dobrého mena, odbornosti a schopností, prekročili únosnú mieru.

    Tiež vyhlásili, že spoločnosť EEI odmieta slúžiť ako nástroj politického boja, ktorý podľa ich slov nemá s odborným riešením parkovania v Petržalke nič spoločné.

    „Za posledné týždne sme si vypočuli z úst takzvaných expertov na rezidentské parkovanie toľko nezmyslov a urážok, a prečítali a videli toľko mediálnych skreslení a zavádzania, že to nemá zmysel. Občania Petržalky si asi budú musieť na poriadok v parkovaní na svojom sídlisku počkať dlhšie,“ uvádza sa v stanovisku EEI.

    „Našou prácou nie je viesť boj s poslancami, médiami či dokonca obyvateľstvom. My ponúkame funkčnú a v praxi overenú koncepciu, ktorá by problém s parkovaním v Petržalke vyriešila, a najmä by vytvorila predpoklad na ďalšiu modernizáciu a optimalizáciu celého systému statickej dopravy v tejto rezidentskej zóne. To všetko však predpokladá, že sa budeme o tejto veci seriózne a, najmä, odborne rozprávať. A to sa v prípade Petržalky ani zďaleka nedeje,“ hodnotí firma EEI.

    Cez únosnú mieru

    Spoločnosť sa dala aj do porovnávania so situáciou v iných mestách na Slovensku, kde svoju parkovaciu politiku už prevádzkuje. Podľa ich tvrdenia zavádzanie rezidentských parkovacích systémov vždy bolo spojené so vzrušenou diskusiou, ktorá však vraj nikdy nenadobudla takéto rozmery, ako teraz v prípade Petržalky.

    „Diskusia, dokonca aj tvrdá diskusia, je normálna vec, pretože ľudia nikdy neveria novým veciam. Dnes si však rezidenti systémy pochvaľujú, pretože ich chronický problém s parkovaním sa vyriešil. V Bratislave to  prekročilo únosnú mieru. Je nám to ľúto, ale dobré meno spoločnosti EEI už nemienime naďalej vystavovať urážkam zo strany ľudí, ktorí netušia o čom parkovacie systémy sú, ako fungujú, a najmä komu a ako slúžia,“ zaútočila spoločnosť na odporcov výberového procesu zo strany poslancov a občanov.

    Ale práve spoločnosť EEI, ktorá sa oháňa kazením dobrého mena, má za sebou práve nie najčistejšie pozadie. Jej predstaviteľ, šéf Slovak Business Agency  (SBA) Branislav Šafárik, je totiž aj podpredsedom Slovenského rastového kapitáloveho fondu, ktorý je 93 % spoločníkom spomínanej akciovej spoločnosti EEI. A práve SBA sa „preslávila“ predraženou startup konferenciou TechMatch a podozrivo drahým sťahovaním SBA.

    Kto uhradí škody?

    Prekvapenie z vývoja situácie neskrýval miestny poslanec za Poctivú koalíciu Vladimír Dolinay. „Odstúpením EEI od zmluvy zároveň vznikli aj veľké škody. Jednak spoločnosť W.R.P.R. získala zákazku za 24-tisíc eur na propagáciu neschváleného parkovania, do ktorého sa teda už ani nepôjde,  a firma EEI si isto začne nárokovať náklady a bude posielať mestskej časti, a teda všetkým  Petržalčanom faktúry, ktoré vynaložili na neexistujúce parkovanie. Od podpisu zmluvy nakontrahovali inžinierov, ktorí kreslili výkresy do počítača, napríklad,“ vyratúva škody pre ParlamentnéListy.sk za kšeft z dielne starostu Bajana.

    Otázne však ostáva, či mestská časť je povinná takéto faktúry uhradiť. Dolinay si spolu s kolegami – poslancami totiž myslia, že zmluva s EEI nikdy nevstúpila do platnosti,  pretože zmluva nikdy neprešla zastupiteľstvom. Poslanci to tak považujú za malé víťazstvo v kauze, ale koniec vojny je pravdepodobne ďaleko.

    „Rozmýšľame o podnete na špeciálnu prokuratúru, pretože tu vznikla škoda aj napriek tomu, že bol starosta vyzvaný a upozornený, aby to nepodpisoval, kým sa nevyriešia otázky vzhľadom na celú kauzu,“ dopĺňa Dolinay a zaráža ho najmä fakt, že starosta nakoniec „potajme“ zmluvu podpísal.

    „V situácii, keď je parkovanie pre tento rok bezpredmetné, kampaň končí a rovnako tak aj zmluva. Budú uhradené iba náklady, ktoré sa realizovali v súvislosti s pripraveným riešením parkovania,” vyjadril sa pre PL.sk vicestarosta Ján Bučan z SDKÚ-DS na margo zmluvy s W.R.P.R.

    Starosta reaguje

    Na situáciu zareagoval aj starosta Vladimír Bajan. „Ak si niekto myslí, že prehral Bajan, je na veľkom omyle. Prehrala Petržalka. Dnes sme mali stáť pred najväčším rozhodnutím tohto volebného obdobia. Pred riešením problému, ktorý trápi 9 z 10 Petržalčanov. Žiaľ, odborná debata sa zmenila na politikárčenie, výhody či nevýhody, plusy či mínusy systému zakryli emócie, zvlášť tie negatívne. Namiesto o referenciách sme sa bavili o tom, kto je Košičan. Namiesto o tom, ako najúčelnejšie využiť vygenerované zdroje, sme sa bavili o Bajanovi,” komentuje stav sklamaný starosta.

    Bajan si dokonca stále stojí za tým, že systém, ktorý bol takmer pred spustením, bol dobrý, efektívny, pre Petržalku i Petržalčanov výhodný. „Bol postavený na odborných posudkoch a analýzach. Tu vôbec nejde o proces výberu prevádzkovateľa či zmluvu, k nim sa mimochodom vyjadril Úrad pre verejné obstarávanie, ako aj Okresná prokuratúra, ktorí konštatovali, že Petržalka nepochybila. Doteraz išlo len a len o snahu niektorých jednotlivcov zviditeľniť sa nech už je to z akýchkoľvek dôvodov. Ak by  to tak nebolo, okrem kritiky by navrhovali aj riešenia, čo sa však doteraz nestalo,” konštatuje.

    Bajan taktiež v stanovisku pre ParlamentnéListy.sk hovorí, že kritici jeho návrhu vraj majú pripravenú alternatívu. „Dlho utajované zázračné riešenie. Pýtam sa, kde boli doteraz, ak im nešlo o špekulácie a politikárčenie, prečo s touto alternatívou, ak je taká úžasná a pre Petržalku výhodná, nepredstúpili ani pred verejnosť, ani pred svojich kolegov v zastupiteľstve? Veď im ide o ľudí, alebo nie? Načo traumatizovali všetkých okolo kritikou podľa nich zlého modelu bez toho, aby predstavili svoje riešenie, ak dnes hovoria, že ho mali? Nikto síce ešte nevidel ani čiarku, ani jednu analýzu či podklad, ale pán Vetrák povedal, že do pol roka bude môcť Petržalka spustiť novú parkovaciu politiku! Ja osobne sa na ňu veľmi teším a budem jej zrod veľmi pozorne sledovať,” „fandí” oponentom.

    „O to skôr, že nám po piatich rokoch vyčítali, že sa ponáhľame. Oni však budú pripravení do pol roka! Pri našom návrhu spochybňovali všetko a všetkých, dokonca aj odborných poradcov, no musím povedať, že oni začínajú veľmi dobre – pán Cmorej si dal vypracovať dve právne stanoviská ku koncesnej zmluve, samozrejme negatívne. Títo právnici však neboli vybratí v transparentnom procese a nikto nevie, kto im za to zaplatil, ale jeden z nich je straníckym kolegom pána poslanca Cmoreja zo strany SaS a druhým je firma, ktorá vznikla v auguste tohto roku. A to je v poriadku? Pán poslanec Vetrák zase svojimi vyjadreniami naznačuje, že podľa neho by bolo výhodnejšie ísť cestou vlastnej firmy. Ak si za tým stojí, prečo sám nenavrhol zrušenie uznesenia minulého zastupiteľstva, ktoré sa rozhodlo pre externú firmu? No lebo jednoduchšie je len sa predvádzať v médiách. A môžeme si len domýšľať, prečo presadzuje takýto model – veď vlastná spoločnosť, to je aj priestor pre voľbu riaditeľa, konateľa, dozornú radu a podobne. Možno páni poslanci už vidia seba samých či svojich kamarátov v týchto funkciách…,”  hovorí v závere pre PL.sk a dodáva, že dnes sa ocitli na bode nula a začínajú odznova. Na ťahu sú podľa neho poslanci, ktorí jeho návrh kritizovali a včera povedali, že majú pripravené nové riešenie.

    - Reklama -